- تاریخ ثبتنام
- 2020-07-21
- نوشتهها
- 7,889
- لایکها
- 19,101
- امتیازها
- 248
- محل سکونت
- ❤Heart of Taehyung
- کیف پول من
- 4,446
- Points
- 0
داستان توسعه Starflight | منبع الهام بازیهایی چون Mass Effect
حدود ۳۴ سال از زمان عرضه یکی از تاثیرگذارترین آثار صنعت بازیهای ویدیویی میگذرد. با ما همراه باشید تا داستان شکلگیری بازی Starflight را با هم مرور کنیم.
اگر میبینید امروزه بهلطف پیشرفت علم، رفته رفته افراد میتوانند به آروزی دیرینه خود یعنی سفر به فضا و تماشا و تجربه جهانی بکر و دستخورده جامه عمل بپوشانند، تا همین چند سال پیش حتی تصور به آن هم عجیب بهنظر میرسید. اینجا بود که بازهم صنعت بازیهای ویدیویی و سینما به کمک بشر آمد و با تولید و ارایه محصولاتی، تمام تلاش خود را برای ارضای این نیاز انسان به کار بست.
این روزها زمانیکه صحبت از بازیهایی که حالوهوا و اتمسفر فضا و کهکشان را به تصویر میکشند، به میان میآید، بیاختیار یاد آثاری چون مس افکت (Mass Effect) و No Man’s Sky میافتیم؛ اما آیا تا حالا از خودمان درمورد منبع الهام این بازیها سؤال کردهایم؟ آیا سعی داشتهایم با یک جستوجوی ساده بهدنبال آثاری قدیمیتر و شاید مهمتر برویم و آنها را تجربه کنیم؟
در سال ۱۹۸۶ میلادی بود که استودیوی بازیسازی باینری سیستمز (Binary System) یک اثر نوآورانهای را تولید کرد. آن روزها الکترونیک آرتز هنوز به بزرگی و شهرت امروز نرسیده بود و بهنوعی این پروژه جزو اولین بازیهایی به حساب میآید که آنها مسئولیت انتشار آن را برعهده داشتند.
Starflight جزو اولین بازیهایی است که الکترونیک آرتز وظیفه انتشار آن را برعهده داشته است
در ابتدا ایده ساخت یک بازی فضایی با چنین مکانیم و حالوهوایی اوایل دهه میلادی توسط راد مک کانل و جیم یاربرو مطرح شد. درواقع داستان شروع روند پیادهسازی چنین ایدهای سال ۱۹۸۲ شکل گرفت؛ زمانیکه مک کانل شرکتی تحت عنوان Ambient Designs را تأسیس کرد؛ شرکتی که هدف اصلی آن توسعه پروژهای با نام Starquest بود.
یکی از اولین اقداماتی که مک کانل بهعنوان مدیر این شرکت نوپا انجام داد، استخدام افراد با مهارتهای مختلف و تکمیل تیم مدنظر خود بود. از همینرو شخصی بهنام الک کرسو در مقام برنامهنویس به این شرکت اضافه شد. کرسو در همین ر*اب*طه میگوید «موقعی که من راد را ملاقات کردم سال آخر دانشگاهم در سندیگو بودم. در آن دوران بیشتر مردم و مخصوصا دانشجویان یک کامپیوتر شخصی روی میز خود نداشتند و در مقایسه با حال حاضر تعداد بازیهای بسیار کمی در دسترس بود.»
![دشمن آبی رنگ در بازی استارفلایت دشمن آبی رنگ در بازی استارفلایت](https://cdn.zoomg.ir/2021/5/starflight-blue-enemy.jpg)
زمانیکه کرسو در رشته زبانشناسی فارغالتحصیل شد، بهدلیل جنبه اکتشافی و نوع معماهایی که دو بازی Rogue و Zork ارایه میدادند، علاقه زیادی به آنها نشان داد. در ماه فوریه سال ۱۹۸۳ میلادی بود که برای سمت برنامهنویس با مک کانل مصاحبهای انجام داد و سپس با شغل جدید و یک کتاب راجعبه زبان برنامهنویسی به دانشگاه بازگشت. او همچنین یک کنسول آتاری 800 که بازی Starflight برای عرضه روی آن درنظر گرفته شده بود، تهیه کرد.
![اعضای استودیوی باینری سیستمز، خالق بازی Starflight اعضای استودیوی باینری سیستمز، خالق بازی Starflight](https://cdn.zoomg.ir/2021/4/binary-system-team-311x311.jpeg)