آواز ابوعطا
به آن « سارنگ » ، « سارنج »و یا « دستان عرب » نیز می گویند . آوازی است بازاری که میان توده ی مردم رواج کامل دارد . ازلحاظ ساختاری شبیه به شور است و تنها تفاوت آن در توقف مکرر روی درجه ی چهارم ودوم است
بررسی آواز ابوعطا:
یکی از متعلقات دستگاه شور آواز ابوعطاست . با توجه به درجات دستگاه شور که از نت شاهد بصورت 3/4-3/
/4 در دانگ اول و در ادامه 3/4(درجه 5 شور در گوشه های بعد از درآمد و حتی رهاب با ربع پرده تغییر و کسر به این فاصله تبدیل میشود)-3/
/4 میباشد آوازهای آن با تاکید روی درجات 3 و 4 و 5 خودنمایی میکنند . در این میان ابوعطا با تاکید روی درجه 4 و ایست روی درجه 2 و خاتمه روی شاهد شور مشخص میشود . بعضی آنرا با نت شاهد و برخی با نت ایست معرفی میکنند . البته نظریه مرحوم استاد حنانه با توجه به توالی آوازها جهت جلوگیری از تکرار درجه 4 برای ابوعطا و افشاری اکنون هم کاربردی تر است و بعنوان مثال از شور سل ابوعطای لا کرون گفته میشود نه ابوعطای دو ! اما با توجه به شاهد دو در ابوعطای مذکور گوشه ها از این نت بررسی و تحلیل میشوند.
گوشه ها :
رامکِلی
درآمد
سَیَخی
حجاز
بستهنگار
چهارپاره
گَبری/گوری
مطابق آوازهای به جا مانده از دوره های ردیف خوانی استاد محمد رضا شجریان گوشه های دستگاه ابوعطا عبارتند از :
درآمد اول - درآمد دوم - حجاز - رامکلی - سیخی - چهار پاره - گبری - گبری نوع دیگر - لیلی و مجنون - خسرو و شیرین - دشتستانی - مثنوی . در ردیف شادروان محمود کریمی گوشههای آواز ابوعطا اینگونه آمده: درآمد- سَیَخی- رامکلی- رامکلی گونهٔ دیگر - خسرو و شیرین - خسرو و شیرین گونهٔ دیگر - گَوَری - حجاز - چهارپاره یا چهارباغ .
انجمن تک رمان
انجمن رمان نویسی
دانلود رمان