• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

معماری نگاهی به مسجد تاریخی ایاصوفیه

  • نویسنده موضوع Tanin
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 131
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Tanin

مدیر بازنشسته آواتار
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
نوشته‌ها
1,814
لایک‌ها
8,599
امتیازها
63
محل سکونت
خونمون=)
کیف پول من
3,202
Points
0

مسجد ایاصوفیه​

این مسجد پیش از اینها کلیسای مسیحیت شرق بود و در دوره امپراتوری بیزانس در سال 532 میلادی به دستور کنستانتین اول ساخته شد. این بنا طی 5 سال توسط 10هزار کارگر و زیر نظر 100 استادکار ساخته شد. افسانه های زیادی درباره علل ساخته شدن این بنای عظیم نقل شده است. از جمله این که امپراتور شبی در خواب دید که پیرمردی در محل کنونی کلیسا ایستاده است و سینی ای در دست دارد که نقشة بنا روی آن رسم شده بود. آن پیرمرد به امپراتور امر کرد که بنا بر جزئیات آن نقشه کلیسایی بسازد. هنگامی که از خواب برخاست مهندس معمار خود را فراخواند و متوجه شد که او هم همین رؤیا را دیده است! از این رو کلیسا را بنا نهاد.

پس از پیروزی عثمانی ها سلطان محمد در همان روز فتح استامبول فرمان داد تا کلیسا را به مسجد تبدیل کنند و بعد از گذشت چند سال دستور داد نقاشی ها و نگارگری های داخل ایاصوفیه را بپوشانند و مناره و منبر و محراب به ساختمان بیافزایند. علاوه بر این، دورتادور سقف ایاصوفیه لوح هایی نصب شد که بر آنها نام الله، محمد، خلفا و حسن و حسین نوشته شده بود. به دستور آتاتورک این بنا به موزه تبدیل شد و بعد از آن لوح های نام خدا و... را پایین آوردند تا حالت روحانی این معبد کهن به حال و هوای موزه تبدیل شود. ولی هنگامی که می خواستند لوح ها را برای استفاده در دیگر مساجد استانبول از آن جا بیرون ببرند، به علت بزرگی بیش از حد، از هیچ کدام از درهای ایاصوفیه ممکن نشد. به ناچار آنها را در گوشه ای انبار کردند. مدتی بعد بار دیگر این لوح ها بر دیوار ایاصوفیه آویخته شد.

نکته قابل توجه این که زیر گنبد اولیه این مسجد 40 پنجره دورتادور پایه گنبد قرار گرفته است که باعث انعکاس نور به تمامی محیط داخلی بنا شده و از مسائلی که بازدیدکنندگان ایاصوفیه را شگفت زده می کند نور درونی آن و تأثیرش بر روحیة آنهاست. انعکاس نور این احساس را به بازدیدکننده می دهد که این گنبد توسط زنجیری طلایی از آسمان آویخته شده است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : Tanin

Tanin

مدیر بازنشسته آواتار
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2021-01-07
نوشته‌ها
1,814
لایک‌ها
8,599
امتیازها
63
محل سکونت
خونمون=)
کیف پول من
3,202
Points
0
fsnh_screenshot_20210407-183653_firefox.jpg
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : Tanin
بالا