رشد شهر گرایی و شهر نشینی در طی سده اخیر در سرتاسر جهان و بروز مسائل و مشکلات گوناگون شهری منجر به ایجاد دورههای عالی آموزشی و پژوهشی شهرسازی در دانشگاههای جهان گردید است. توسعه بیسابقه شهرها و شهرنشینی، پیشرفتهای فناوری و خصوصاً فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، تحولات مربوط به وسائل حمل و نقل و تغییرات کمی و کیفی کاربری اراضی، و همینطور تغییرات کمی و کیفی جمعیت شهری و خواستهای متنوع و متعدد آنها، و بالاخره تغییر عمده و اساسی در مکانیزمهای تصمیمگیری در جوامع شهری، پیچیدگیهای روزافزون موضوعات شهرسازی را موجب شدهاست. این امر بار دیگر و این بار بسیار روشنتر و قاطع تر از گذشته بر ماهیت بین رشتهای یا میان رشتهای بودن شهر سازی (interdisciplinary) تأکید میورزد. به گونه ای که محتوا، و به تبع آن رویههای شهرسازی را نه صرفاً به عنوان زمینه ای علمی یا هنری، بلکه زمینه ای علمی، هنری و انسانی معرفی میکند که از ویژگیها و در عین حال پیچیدگیهای زمینههای مرتبط برخوردار بوده و بنابراین استفاده از نظریهها، روشها و فنون مربوط به کلیه زمینههای تشکیل دهنده آن اجتناب ناپذیر است. این امر شهرسازی را به رشته و حرفه ای کاملاً خاص و تقریباً بی نظیر تبدیل میکند.