بندورا (۱۹۶۳) نظریه یادگیری اجتماعی
باندورا این مفهوم را مطرح ساخت که رفتار در جهان اجتماعی میتواند مدلسازی شده باشد. سه گروه از کودکان ویدئویی را تماشا کردند که در آن یک فرد بزرگسال یک «عروسک بادی بوبو» را مورد تهاجم و ضرب و شتم قرار میداد و فرد بزرگسال دیگری که شاهد ماجرا بود در ازای این رفتار، یا او را تنبیه میکرد و یا به او پاداش میداد. کودکانی که ویدیوی دریافت پاداش را مشاهده کرده بودند، از احتمال بیشتری برای کپی کردن این رفتار برخوردار بودند.
فستینگر (۱۹۵۰) ناهنجاریهای شناختی
فستینگر، شاکتر و بلک این ایده را مطرح ساختند که وقتی ما در وجود خود اعتقادات، نگرشها یا شناختهای متفاوتی داشته باشیم، اختلال را تجربه میکنیم. این امر یک ناسازگاری یا تضاد محسوب میشود که باعث ناراحتی میگردد.
ما انگیزههایی در وجود خود داریم که سبب میشود این ناسازگاری با تغییر یکی از اندیشهها، باورها یا نگرشهای ما و یا با ایجاد توجهی انتخابی به سوی اطلاعاتی که از یکی از باورهای ما (همان باوری که مطلوب ما است) حمایت میکند و سایر موارد را نادیده میگیرد کاهش دهیم (فرضیه ارائهی انتخابی).
باندورا این مفهوم را مطرح ساخت که رفتار در جهان اجتماعی میتواند مدلسازی شده باشد. سه گروه از کودکان ویدئویی را تماشا کردند که در آن یک فرد بزرگسال یک «عروسک بادی بوبو» را مورد تهاجم و ضرب و شتم قرار میداد و فرد بزرگسال دیگری که شاهد ماجرا بود در ازای این رفتار، یا او را تنبیه میکرد و یا به او پاداش میداد. کودکانی که ویدیوی دریافت پاداش را مشاهده کرده بودند، از احتمال بیشتری برای کپی کردن این رفتار برخوردار بودند.
فستینگر (۱۹۵۰) ناهنجاریهای شناختی
فستینگر، شاکتر و بلک این ایده را مطرح ساختند که وقتی ما در وجود خود اعتقادات، نگرشها یا شناختهای متفاوتی داشته باشیم، اختلال را تجربه میکنیم. این امر یک ناسازگاری یا تضاد محسوب میشود که باعث ناراحتی میگردد.
ما انگیزههایی در وجود خود داریم که سبب میشود این ناسازگاری با تغییر یکی از اندیشهها، باورها یا نگرشهای ما و یا با ایجاد توجهی انتخابی به سوی اطلاعاتی که از یکی از باورهای ما (همان باوری که مطلوب ما است) حمایت میکند و سایر موارد را نادیده میگیرد کاهش دهیم (فرضیه ارائهی انتخابی).