• رمان عاشقانه و جنایی کاراکال به قلم حدیثه شهبازی کلیک کنید
  • خرید رمان عاشقانه، غمگین، معمایی دلداده به دلدار فریبا میم قاف کلیک کنید

بیوگرافی زندگی‌نامه ورام بن ابی فراس|عالم

  • نویسنده موضوع L A D Y
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 1
  • بازدیدها 133
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

L A D Y

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-12
نوشته‌ها
1,764
لایک‌ها
23,370
امتیازها
138
سن
17
کیف پول من
7,902
Points
117
ولادت:

ورام بن ابی فراس از علمای قرن ششم و هفتم هجری است. ولادت او در شهر حله بود، شهری كه مركز تشیع و فقاهت در قرون متمادی بوده است.

ورام بن ابی فراس جد مادری سید رضی الدین بن طاووس است. نسب او به قبیله بنی حمدان می رسد و از نسل مالك اشتر نخعی، صحابی با وفا و سردار بزرگ امیر المؤمنین علیه السلام است كه چیزی جز رشادت و وفاداری به امیر المؤمنین علیه السلام در كارنامه اش نیست.

خاندان آل طاووس از نظر فضل و تقوا و علم برای همه شناخته شده اند.

پدر ورام از بزرگان دین و از فقهای جلیل القدر است.

برادر او، مجیر الدین، جعفر بن ابی فراس هم از علما و فقهای معروف زمان خود بوده كه در سال 626 هجری در بغداد وفات یافته و ب*دن او را به نجف منتقل كرده، در جوار امیر المؤمنین علیه السلام به خاك سپرده اند.

همسر ورام از نوادگان شیخ طوسی است و به همین جهت سید ابن طاووس در كتب خود گاهی می گوید جد من ورام بن ابی فراس و گاهی می گوید جد من شیخ طوسی كه در حقیقت جد بزرگ او است.

از جمله اجداد ورام، ابو الفتح است كه خلعت خود را از خلیفه فاطمی (در مصر) گرفت و در براندازی حكومت عباسیان از یاران بساسیری بود و با هبه الله شیرازی، از بنیانگذاران اسماعیلیه، هم مكاتباتی داشته است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

L A D Y

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-12
نوشته‌ها
1,764
لایک‌ها
23,370
امتیازها
138
سن
17
کیف پول من
7,902
Points
117
سخن بزرگان:

در شناخت مقام علمی و معنوی ورام دیدن مؤلفات او بسیار گویا و روشن است.

علاوه بر آن، گواهی انسانی زاهد و متقی مانند سید ابن طاووس بهترین دلیل برای ماست. سید در فلاح السائل می فرماید: جد من، ورام بن ابی فراس، از كسانی بود كه به عمل آنها تمسك می شود و می توان به اعمال آنها استناد جست.

شیخ منتجب الدین هم او را به عنوان امیر زاهد و فقیه یاد كرده است و گفته: من او را در حله دیده ام و همچنان بود كه شنیده بودم (از نظر فضائل و بزرگواری).
شرح حال:

آنچه مسلّم است خاندان ابو فراس تا چند نسل جزء نظامیان و از فرماندهان لشگر بوده اند. ورام نیز همان شغل را انتخاب كرد و تا چندی جزء امیران لشگر بود اما با لطف الهی همه مناصب را كنار زد و راه زهد پیشه كرده، از بزرگان تقوا و دیانت شد.
اساتید و شاگردان:

در این زمینه اطلاع چندانی در دست نیست. از اساتید او نام سید ابو الحسن عریفی علوی و سدید الدین محمود حمَّصی در كتب رجال آمده است.

از جمله شاگردان او نیز نام محمد بن جعفر، معروف به ابن مشهدی یافت شده است.
تألیفات:

1 - تنبیه الخواطر و نزهه النواظر، معروف به مجموعه ورام كه بیشترشهرت مؤلف بخاطر همین كتاب است. این كتاب از مآخذ بحار الانوار نیز می باشد.

2 - مسأله فی المواسعه و المضایقه و ...
رحلت:

شیخ ورام بن ابی فراس در سال 605 هجری، در ماه محرم الحرام و در شهر حله به دیار باقی شتافت و ب*دن مطهر او را در همان جا دفن نمودند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
بالا