• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

شورای نقد نقد و بررسی رمان قندی‌گل| م.صالحی کاربر انجمن تک رمان

  • نویسنده موضوع م.صالحی
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 9
  • بازدیدها 479
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

م.صالحی

ناظر بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-16
نوشته‌ها
469
لایک‌ها
4,745
امتیازها
73
سن
33
محل سکونت
حوالی کویر
کیف پول من
462
Points
0
نام رمان: قندی‌گل
نویسنده: م.صالحی
ژانر: عاشقانه، جنایی، معمایی
خلاصه:
رمان روایت زندگی عشیره‌ای است، قانون قانونِ عشیره است و حکم حکمِ بزرگ عشیره و بس، دختری که در عشیره‌ای زاده شده است و به ناچار و به حکم همین قانون با پسری که دیوانه‌وار عاشقش است ازدواج می‌کند، ازدواجی با عشقی یک طرفه شکل می‌گیرد، اما قندی‌گل دختر داستان که به ناچار تسلیم این قانون شده است با خود عهد می‌کند طور دیگری از این قانون ظالمانه انتقام بگیرد ولی زندگی روی دیگری به او نشان می‌دهد و دلبسته‌ی مردی می‌شود که با او سر جنگ دارد و می‌خواهد از او انتقام بگیرد، زمانی که همه‌چیز در حال بهتر شدن است یک اتفاق ناگوار زندگیش را زیر و رو می‌کند و قندی‌گل را در عشق ناکام می‌گذارد و باز زندگی او را در تنگنای دیگر قرار می‌دهد و بازگشت شخصی از گذشته..

لینک رمان:
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : م.صالحی

MAHTA☽︎

مدیرارشد بازنشسته+نویسنده اختصاصی
نویسنده اختصاصی
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-15
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
12,268
امتیازها
113
کیف پول من
9,253
Points
2
| به نام نگارنده هستی |
نویسنده گرامی؛ شروع معرفی و نقد رمان‌تان را به شما تبریک می‌گویم.
قبل از هر چیزی تاپیک زیر را مطالعه نمایید:

اطلاعیه? - قوانین درخواست نقد | انجمن تک رمان

نویسندگان عزیز توجه نمایید چنین پیام هایی اسپم محسوب می‌شوند:
_وااای چه رمان زیبایی
_کی تموم میشه پس؟
_اه از شخصیت علی بدم میاد!
و....
در صورت مشاهده از گزینه "گزارش" استفاده کنید.
در صورت مشاهده نقد تند و بی احترامی به مدیریت نقد مراجعه نمایید.
موفق باشید.
مدیریت تیم نقد
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHTA☽︎

Banoo

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-10-12
نوشته‌ها
38
لایک‌ها
464
امتیازها
53
سن
26
محل سکونت
افسانه دریای آبی
وب سایت
forums.taakroman.ir
کیف پول من
100
Points
0
Egboبه نام خالق قلمEgbo
سلام و خسته نباشید خدمت نویسنده عزیز، بهتون تبریک می‌گم از این‌که برای فهمیدن ایراداتتون قدمی برداشتید و این نشون دهنده علاقه شما به نویسندگی هست، امیدوارم با نقدم بتونم بهتون کمک کنم.


نام رمان:
با دیدن اسم رمانتون ذهنم درگیر شد که قندی‌گل یعنی چی؟! حتی می‌خواستم در نت سرچ بزنم و معنی قندی‌گل رو پیدا کنم اما گفتم ابتدا خلاصه رمان رو بخونم، با خوندن خلاصه متوجه شدم اسم کاراکتر اول داستان رو به عنوان اسم رمان انتخاب کردید، انتخاب هوشمندانه‌ای بود به عنوان یک منتقد به هیچ عنوان توصیه من اینه اسمی رو انتخاب کنید که کل داستان رو دربر بگیره و یک خلاصه در ذهن خواننده ثبت کنه، اما اسم انتخابی شما ذهن خواننده رو درگیر می‌کنه که قندی‌گل یعنی چی؟ چرا این اسم؟ و این کنجکاوی باعث میشه سراغ رمان بیاد و بعد متوجه میشه که اسم کاراکتر اول داستانه و موضوع اصلی رمان هم‌خوانی داره.
بابت این انتخاب هوشمندانه بهتون تبریک می‌گم.

جلد:
جلد رمان شما بسیار زیبا و دلنشین بود، از همه مهم‌تر تمامی ژانر ها و موضوع رمان رو در بر گرفته و این یک نکته مثبت دیگه برای رمان شماست.

خلاصه:
خلاصه انتخابی شما هیچ ایرادی نداره و نکات اصلی رو رعایت کرده:
1:ایجاد نکات مبهم و سوالاتی که ذهن خواننده رو درگیر کنه و هیجان( علت مقابله قندی‌گل با بزرگ عشیره چیه؟ چرا قتل انجام میشه؟ بزرگ عشیره چه حکمی میده؟ و قراره چه اتفاقاتی بیفته؟)
2:خلاصه انتخابی اطلاعات لازمه رو به خواننده می‌ده که با توجه به اون تصمیم بگیره رمان رو شروع کنه یا نه؟
و بازم یک نکته مثبت برای رمان شما.

ژانر:
ژانر های انتخابی شما(عاشقانه،جنایی، معمایی)
ژانر انتخابی شما در خلاصه، و جلد رمان به خوبی رعایت شده اما در اسم رمان هیچ اثری از اون نیست که با توجه به جذاب بودن اسم رمان میشه این مورد رو فاکتور گرفت.
ژانرهای انتخابی در محتوای رمان به خوبی به کار رفته بودند. در نتیجه ژانر ها به درستی انتخاب شدند.


شروع رمان:
شروع رمان شما حدودا خوب بود، هیجان لازمه رو برای شروع رمان نداشت، با توجه به خلاصه رمان چیز دیگه‌ای رو انتظار داشتم اما در کل شروع انتخابی شما حدودا خوب بود.


سیر داستان:
سیر داستان در شروع رمان روی دور تند افتاده بود، تند تند مراسم‌های ازدواج گذشتند و هیچ یک از مراسمات به جز مراسم آخر یعنی عقد در رمان نوشته نشدند و سرسری از اون‌ها که مطمئنم نوشتنش می‌تونست جذابیت رمان رو افزایش بده گذشتید، پیشنهاد می‌کنم حداقل دو الی سه تا از مراسم ها رو بنویسید که هم سیر رمان از حالت تندروی در بیاد و روند متوسط رو در پیش بگیره و هم این‌که هم خواننده‌ها با مراسم عشیره‌ها که مطمئنم بسیار جذاب هستند آشنا بشن.
در ادامه سیر رمان شما هیجان و ابهام به خودش گرفت مثل شاهد قتل بودن فرهاد یا آشنایی جاهد و قندی‌گل که حسابی هیجان به همراه داره.
توی سیر با اضافه کردن معماها و کم کم حل کردنش و پس از حل معما اضافه کردن موضوع مبهم جدید و جذاب و باز کم کم حل کردنش به رمان هیجان بدید و این روند رو تا پایان رمان ادامه بدید که هیجان رمان از بین نره.
یک نکته مهم رو یاد آوری کنم، سیر رمان باید تعادل رو حفظ کنه نه آروم پیش بره نه تند باید متوسط و با هیجان پیش بره.


دیالوگ ها و مونولوگ ها:
دیالوگ‌ها با توجه به سن و جنسیت و شخصیت کاراکترها انتخاب شده بودند و حدودا خوب بودند.
مونولوگ ها هم خوب بودند و مشکلی نداشتند.
نکته‌ای که خیلی توی چشم بود مونولوگ‌ها خیلی بیشتر از دیالوگ ها بودند. یا ساده‌تر بگم رمان کل رمان شما رو مونولوگ دربرگرفته و تعادل رمان رو از بین برده.
دیالوگ ها و مونولوگ ها باید به اندازه باشن حالا مونولوگ کمی بیشتره بود عیب نداره اما متاسفانه درحال حاضر رمان شما طوری بود که انگار یک شخص یک داستان رو تعریف می‌کنه بی‌اینکه جزئیات صحبت ها رو بگه و رد می‌شه.رمان خوبی دارید اما این مشکل جذابیت رمانتون رو کاهش داده بهتره بیشتر روش تمرکز کنید.


علائم و اشتباهات نگارشی:
در رمان یک نکته که خیلی رمان رو منظم نشون می‌داد استفاده درست از علائم نگارشی و عدم وجود اشتباهات نگارشی بود و بابت این موضوع خیلی خیلی بهتون تبریک می‌گم علائم و اشتباهات نگارشی در رمان بسیار مهم‌اند و اگر رعایت نشن باعث دلزدگی و عدم ادامه رمان توسط خواننده میشه.
البته این میان یک کلمه رو اشتباهی نوشته بودید:
برخواست❌ برخاست✔درسته.
واساده بود❌ وایستاده بود✔
و دیگه همه چیز رعایت شده بود اما بین بعضی از کلمات از نیم فاصله استفاده کنید مثال:(تمامی مثال هایی که در نقد زده می‌شوند برگرفته از اثر شماست)
همانطور❌ همان‌طور✔
همینطور❌همین‌طور✔
اونروزی❌ اون‌روزی✔
همانجا❌همان‌جا✔
چاره‌ی دیگه‌ی❌ چاره‌ی دیگه‌ای✔
اینکه❌این‌که✔
اونجا❌اون‌جا✔
آنطرف❌ آن‌طرف✔
و....
و...

توصیفات:(مکان، چهره، لباس)
مکان:
توصیفات مکان به درستی نوشته شده بودند کوتاه بودند و در ذهن ثبت می‌شدند‌.
چهره:
هیچ توصیفی از چهره کاراکترها نیست و خواننده هیچ تصوری از چهره کاراکترها نداره البته جز چشمان قندی‌گل، توصیه می‌کنم روی این مورد کار کنید که بسیار مهمه و براتون مثالی می‌زنم:
در آینه به خود خیره شده، چشمان قهوه‌ای، ل*ب‌های باریک و صورت کشیده‌اش چقدر جذاب بود❌ این نوع توصیف چهره رو اصلا و ابدا پیشنهاد نمی‌کنم به دلایل زیر:
1:این نوع توصیف کلیشه‌ایه.
2:همچین توصیفات چهره اصلا توی ذهن ثبت نمی‌شن و باعث میشه خواننده خیلی سریع چهره کاراکتر رو فراموش کنه.
نوع توصیف پیشنهادی چهره:
(چشمان قهوه‌ای‌اش را از چشمان سبز رنگ فرهاد گرفت. ل*ب‌های قلوه‌ای‌اش را روی هم فشرد و ابروهای باریک و کشیده‌ قهوه‌ای رنگش را درهم کشید که باعث شد صورت گرد سفیدش عبوس‌تر شود چشمان درشتش را به لبان باریک صورتی فرهاد دوخت که از هم باز شدند و شروع به صحبت کردن کرد.)
این چنین توصیف‌ها باعث میشن خواننده کم‌کم با چهره‌های کاراکتر ها آشنا بشن و توی ذهنش موندگار بشه نه اینکه خسته بشه و سرسری رد بشه و هیچ تصوری از چهره کاراکتر ها نداشته باشه توصیه می‌کنم از همچین روشی استفاده کنید.

توصیفات لباس:
توصیفات لباس بد نبود و جای کار داشت. نوع پوشش کاراکتر ها در رمان مهمه و خواننده همین‌طور که رمان رو می‌خونه توی ذهنش چهره، مکان و نوع پوشش رو تصور می‌کنه و درحال حاضر تصورات خواننده ناقصه، بهتره لباس‌های کاراکترها هم توصیف بشن.
مثال برای توصیفات لباس:
(عصبی دامن قرمز رنگش را که گل های سفید داشت در دست گرفت و فشرد و چشم از تی‌شرت لیمویی رنگ فرهاد گرفت و به چهره‌اش دوخت. ) این توصیفات ساده و مختصرن و توی ذهن خواننده ثبت میشن.

شخصیت پردازی:
شخصیت پردازی حدودا خوب بود.
به شخصیت های فرهاد و قندی‌گل و افراد خانواده نسبتا پرداخته شده. یک‌نکته رو بگم
درسته کاراکترهای اصلی فرهاد و قندی‌گل هستند اما باید به کاراکتر های دیگه هم پرداخت و نقشی داشته باشند که یهو به رمان ورود یا خروج نداشته باشند که جذابیت رمان از بین بره پیشنهادم اینه کاراکتر ها رو یهو از رمان خارج یا وارد نکنید اگر قراره کاراکتری در رمان نقشش تموم بشه و خارج بشه با برنامه بشو و بی‌مقدمه نباشه و به تمامی کاراکترها با توجه به نقششون بپردازید که فراموش نشن.

اسامی شخصیت ها: اسامی کاراکترها متناسب بودند و باتوجه به فرهنگ و اداب و رسومی که در رمان استفاده می‌شه انتخاب شدند.

زاویه دید:
از زاویه دید سوم شخص (دانای کل نامحدود) استفاده کردید. یعنی این زاویه دید می‌تونه با هر یک از کاراکترهای رمان همراه بشه و اتفاقات رو بازگو کنه‌که جای ابهامی برای خواننده نمونه. زاویه دید رو به درستی انتخاب کردید تبریک می‌گم.


نثر داستان:
نثرانتخابی شما برای مونولوگ "ادبی" برای دیالوگ "محاوره" دو نثر انتخابی بهترین نثرهایی هستن که یک نویسنده می‌تونه برای رمانش انتخاب کنه.
هر دو نثر به خوبی رعایت شدند و هیچ‌مشکلی ندارند.



ایده رمان:
موضوع اصلی رمان شما ازدواج اجباری قندی‌گل و فرهاد این ایده ازدواج اجباری کلیشه‌ایه اما شما با شاخ و برگ دادن به ایده این رمان رو جذاب کردید و سعی کردید که کلیشه‌ای بودن ایده رو بپوشونید.
امار رمان شما می‌تونه بهتر از این هم باشه با شاخ و برگ دادن بیشتر به رمانتون سعی کنید ایده رو به واقعیت بهتری تبدیل کنید و این ازدواج اجباری رو کم‌رنگ تر کنید.



نویسنده عزیزم ضمن عرض خسته نباشید به شما باید بگم رمانتون سطح خوبی داشت و جذابیت های لازمه رو برای خواننده داشت.
از این‌که اثرتون رو به ما سپردید برای نقد متشکریم، تیم نقد تک رمان همواره همراه نویسندگان خوش ذوقی مثل شما هست.
امیدوارم همون‌طور که من از خوندن رمانتون ل*ذت بردم شما هم از نقد من ل*ذت برده باشید.
سوال و موضوعی هست من پاسخ‌گو هستم.
در پناه خدا

"پایان نقد رمان نقدی‌گل به قلم م.صالحی ، منتقدbanoo(عاطفه)"
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

م.صالحی

ناظر بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-16
نوشته‌ها
469
لایک‌ها
4,745
امتیازها
73
سن
33
محل سکونت
حوالی کویر
کیف پول من
462
Points
0
سلام و درود خدمت منتقد عزیز Banoo
از اینکه وقتتون رو در اختیار رمان من قرار دادید و ریزبینانه و نکته سنج همه ی موارد را بررسی کردید سپاسگذارم. مثال های که برام آوردید خیلی راهگشاست و حتما سعی می کنم مواردی که باید اصلاح کنم .
خوشحالم کردید با نقد به جاتون .
سپاسگذارمDgjkkkk م.صالحی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : م.صالحی

MAHTA☽︎

مدیرارشد بازنشسته+نویسنده اختصاصی
نویسنده اختصاصی
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-15
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
12,268
امتیازها
113
کیف پول من
9,253
Points
2
ممنون از م.صالحی عزیز، نویسنده خوش ذوق انجمن و Banoo منتقد مهربونم‌?

امیدوارم که نقد،کمک قابل توجهی به نویسنده‌ی عزیز کرده باشد و شاهد پیشرفت‌های روزافزون ایشان باشیم.

بنده برای ویرایش مدت زمان 14روز در نظر گرفتم.
تاریخ نهایی تحویل ویرایش: سوم آذرماه
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHTA☽︎

م.صالحی

ناظر بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-16
نوشته‌ها
469
لایک‌ها
4,745
امتیازها
73
سن
33
محل سکونت
حوالی کویر
کیف پول من
462
Points
0
ممنون از م.صالحی عزیز، نویسنده خوش ذوق انجمن و Banoo منتقد مهربونم‌?

امیدوارم که نقد،کمک قابل توجهی به نویسنده‌ی عزیز کرده باشد و شاهد پیشرفت‌های روزافزون ایشان باشیم.

بنده برای ویرایش مدت زمان 14روز در نظر گرفتم.
تاریخ نهایی تحویل ویرایش: سوم آذرماه
سلام و سپاس
سپاس از شما ، سعی می‌کنم حتما توی موعد مقرر موارد گفته شده رو اصلاح کنم
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : م.صالحی

م.صالحی

ناظر بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-16
نوشته‌ها
469
لایک‌ها
4,745
امتیازها
73
سن
33
محل سکونت
حوالی کویر
کیف پول من
462
Points
0
امضا : م.صالحی

MAHTA☽︎

مدیرارشد بازنشسته+نویسنده اختصاصی
نویسنده اختصاصی
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-01-15
نوشته‌ها
1,739
لایک‌ها
12,268
امتیازها
113
کیف پول من
9,253
Points
2
فقط باید بگم پارت های ابتدایی چون مسائلی کا عنوان کرده بودید اضافه کنم پارتها طولانی تر شدن
سلام گلم. خسته نباشید
مشکلی نیست جانم. اگر توی تاپیک اعلام ویرایش پس از نقد، اعلام کردید، نتیجه‌ی بررسی تا یکی دو روز آینده اعلام میشه.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHTA☽︎

م.صالحی

ناظر بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-16
نوشته‌ها
469
لایک‌ها
4,745
امتیازها
73
سن
33
محل سکونت
حوالی کویر
کیف پول من
462
Points
0
امضا : م.صالحی
بالا