- تاریخ ثبتنام
- 2020-08-11
- نوشتهها
- 5,387
- لایکها
- 26,150
- امتیازها
- 168
- محل سکونت
- جایی میون خلسهی مستور:)
- کیف پول من
- 24,930
- Points
- 253
آنچه مشخص است به دلیل فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار، خرید و فروش و داد و ستد خودرو جذابیت زیادی برای دلالان و سوداگران دارد، بهطوریکه هر معامله به طور متوسط ۵۰ میلیون تومان سود برای واسطهگران دارد.
به این ترتیب بهنظر میرسد که دوام قیمتگذاری دستوری و بهدنبال آن فاصله قیمتی کارخانه تا بازار، خودرو را همچنان در راس بازارهایی که بیشترین سوددهی را دارد، قرار داده است. در این زمینه تلویزیون اینترنتی اکو ایران در نموداری به مقایسه بازدهی بازارها با تورم ماهانه مهر ۹۹ پرداخته است. بازار خودرو با سود ۲۰ درصدی بهترین بازدهی را در میان دیگر بازارها داشته و سود این بازار از بازارهای رقیب همچون سکه و ارز به مراتب بیشتر بوده است. در این مقایسه کمترین بازدهی با رشد منفی ۵/ ۱۱ درصد به بورس تعلق دارد و بیشترین بازدهی نیز با رشد ۴/ ۲۰ درصد نصیب خودرو شده است. رشد بازدهی خودرو در مهرماه در شرایطی اتفاق افتاده که سیاستگذار خودرو طی دو سال گذشته همراه با رونمایی از بستههای فروش یا بستههای مربوط به افزایش تولید در پی ساماندهی بازار بوده است. این در شرایطی است که نمودار مذکور نشان از شکست تمامی مسیرهای ساماندهی بازار توسط سیاستگذار خودرو دارد. هر چند لغو قیمتگذاری دستوری و آزادسازی قیمت میتواند منجر به کاهش فاصله قیمت از کارخانه تا بازار و بهدنبال آن حذف دلالی و سوداگری شود با این حال سیاستگذار خودرو برای حمایت از حقوق مصرفکننده و همچنین ممانعت از افزایش بیشتر قیمت در کارخانه حاضر به پذیرش این مسیر نیست.
به این ترتیب بهنظر میرسد که دوام قیمتگذاری دستوری و بهدنبال آن فاصله قیمتی کارخانه تا بازار، خودرو را همچنان در راس بازارهایی که بیشترین سوددهی را دارد، قرار داده است. در این زمینه تلویزیون اینترنتی اکو ایران در نموداری به مقایسه بازدهی بازارها با تورم ماهانه مهر ۹۹ پرداخته است. بازار خودرو با سود ۲۰ درصدی بهترین بازدهی را در میان دیگر بازارها داشته و سود این بازار از بازارهای رقیب همچون سکه و ارز به مراتب بیشتر بوده است. در این مقایسه کمترین بازدهی با رشد منفی ۵/ ۱۱ درصد به بورس تعلق دارد و بیشترین بازدهی نیز با رشد ۴/ ۲۰ درصد نصیب خودرو شده است. رشد بازدهی خودرو در مهرماه در شرایطی اتفاق افتاده که سیاستگذار خودرو طی دو سال گذشته همراه با رونمایی از بستههای فروش یا بستههای مربوط به افزایش تولید در پی ساماندهی بازار بوده است. این در شرایطی است که نمودار مذکور نشان از شکست تمامی مسیرهای ساماندهی بازار توسط سیاستگذار خودرو دارد. هر چند لغو قیمتگذاری دستوری و آزادسازی قیمت میتواند منجر به کاهش فاصله قیمت از کارخانه تا بازار و بهدنبال آن حذف دلالی و سوداگری شود با این حال سیاستگذار خودرو برای حمایت از حقوق مصرفکننده و همچنین ممانعت از افزایش بیشتر قیمت در کارخانه حاضر به پذیرش این مسیر نیست.