فعالیت کودکان
کودک در دنیای تخیلیاش فقط اشیاء روزمره را به چیزهای دیگر تبدیل نمیکند، بلکه در بازیهایش نقشهایی را نیز به خود نسبت میدهد. او خیلی راحت از یک ابر قهرمان به پدر، پلیس و... تبدیل میشود. او با تجربه و آزمایش شغلها و هویتهای گوناگون به کشف سناریوها و نتایج مختلفی میپردازد. پتی ویپفلر موسس و مدیر موسسه راهنمایی والدین (Parents Leadership) در کالیفرنیا (سازمان غیر انتفاعی که به والدین و پرستاران کودک در توسعه مهارتهای گوش دادن، پرورش کودک و مهارتهای مدیریتی کمک میکند) میگوید: گاهی اوقات داستانهایی که کودکان نمایش میدهند، بازتاب مسائلی است که سعی بر درک آنها دارند. برای مثال اگر صاحب خواهر یا برادر جدیدی شدهاند، ممکن است به تقلید از تعامل شما با خواهر یا برادر کوچکترش او نیز مواظبت از کودک را وارد بازیاش کند. بازیهای تخیلی در حین اجرای نمایش ماجراهای روزانه به کودکتان حس تسلط میدهد و از این طریق قوانین رفتار اجتماعی را تمرین میکند.
چگونه او را به انجام بازیهای تخیلی تشویق کنید: جعبهای از اشیاء روزانه که کودکتان بتواند در حین بازیهای تخیلی از آن استفاده کند، تهیه کنید. مدل کودکانه اشیاء بزرگسالان مانند تلفن اسباب بازی و ظرفهای پلاستیکی، انجام بازی نمایشی را برایش راحت میکند و اشیائی که دارای قابلیت استفاده نامحدودی هستند مانند بلوکهای رنگی قوه، تخیل او را با این امکانات نامحدود گسترش میدهند.
بازی مهارتهای اجتماعی را تقویت میکند
قطعا یکی دیگر از فواید بازی کردن افزایش مهارت اجتماعی کودک است.
کودکان نوپا در کنار هم بدون ارتباط واضحی بازی میکنند (به این نوع بازی، بازی موازی میگویند). در طول دوران خردسالی (۳ تا ۴ سالگی) آنها از طریق خلق داستانهای پیچیده با هم شروع به تعامل میکنند. در این حین یاد میگیرند که با هم گفتگو کنند، همکاری کنند و چیزی را با هم سهیم شوند (برخی از کودکان تا سن ۴ تا ۶ سالگی نیز مهارت سهیم شدن (قسمت کردن چیزی) را کسب نمیکنند). وقتی بچهها با اینکه چه کسی پدر شود یا چه کسی آن پیراهن بنفش را بپوشد مخالفت میکنند، در واقع دارند یک مهارت اجتماعی مهمی را در خود پرورش میدهند.
کودک در دنیای تخیلیاش فقط اشیاء روزمره را به چیزهای دیگر تبدیل نمیکند، بلکه در بازیهایش نقشهایی را نیز به خود نسبت میدهد. او خیلی راحت از یک ابر قهرمان به پدر، پلیس و... تبدیل میشود. او با تجربه و آزمایش شغلها و هویتهای گوناگون به کشف سناریوها و نتایج مختلفی میپردازد. پتی ویپفلر موسس و مدیر موسسه راهنمایی والدین (Parents Leadership) در کالیفرنیا (سازمان غیر انتفاعی که به والدین و پرستاران کودک در توسعه مهارتهای گوش دادن، پرورش کودک و مهارتهای مدیریتی کمک میکند) میگوید: گاهی اوقات داستانهایی که کودکان نمایش میدهند، بازتاب مسائلی است که سعی بر درک آنها دارند. برای مثال اگر صاحب خواهر یا برادر جدیدی شدهاند، ممکن است به تقلید از تعامل شما با خواهر یا برادر کوچکترش او نیز مواظبت از کودک را وارد بازیاش کند. بازیهای تخیلی در حین اجرای نمایش ماجراهای روزانه به کودکتان حس تسلط میدهد و از این طریق قوانین رفتار اجتماعی را تمرین میکند.
چگونه او را به انجام بازیهای تخیلی تشویق کنید: جعبهای از اشیاء روزانه که کودکتان بتواند در حین بازیهای تخیلی از آن استفاده کند، تهیه کنید. مدل کودکانه اشیاء بزرگسالان مانند تلفن اسباب بازی و ظرفهای پلاستیکی، انجام بازی نمایشی را برایش راحت میکند و اشیائی که دارای قابلیت استفاده نامحدودی هستند مانند بلوکهای رنگی قوه، تخیل او را با این امکانات نامحدود گسترش میدهند.
بازی مهارتهای اجتماعی را تقویت میکند
قطعا یکی دیگر از فواید بازی کردن افزایش مهارت اجتماعی کودک است.
کودکان نوپا در کنار هم بدون ارتباط واضحی بازی میکنند (به این نوع بازی، بازی موازی میگویند). در طول دوران خردسالی (۳ تا ۴ سالگی) آنها از طریق خلق داستانهای پیچیده با هم شروع به تعامل میکنند. در این حین یاد میگیرند که با هم گفتگو کنند، همکاری کنند و چیزی را با هم سهیم شوند (برخی از کودکان تا سن ۴ تا ۶ سالگی نیز مهارت سهیم شدن (قسمت کردن چیزی) را کسب نمیکنند). وقتی بچهها با اینکه چه کسی پدر شود یا چه کسی آن پیراهن بنفش را بپوشد مخالفت میکنند، در واقع دارند یک مهارت اجتماعی مهمی را در خود پرورش میدهند.
انجمن رمان نویسی تک رمان
انجمن رمان نویسی تک رمان تایپ رمان شعر و دلنوشته خود را به صورت آنلاین منتشر کنید و با نويسندگان در ارتباط باشید
forums.taakroman.ir