• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

روانشناسی روانشناسی شخصیت چیست؟

ساعت تک رمان

فاطمه عبدالهی

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-04
نوشته‌ها
134
لایک‌ها
788
امتیازها
53
سن
23
کیف پول من
50
Points
0
شخصیت دقیقاً چیست؟ شخصیت شناسی یعنی چه؟ چگونه درک شخصیتتان به شما کمک می کند تا بینش بیشتری نسبت به سلامت عاطفی خود کسب کنید؟ شخصیت چیزی است که اغلب مردم آن را توصیف می کنند ، اما بسیاری از آنها دقیقاً نمی دانند که مطالعه علمی شخصیت چیست. این شخصیتِ منحصر به فرد شماست که شما را به شخصی تبدیل می کند که الان هستید و بر همه چیز از روابط تان گرفته تا روشی که زندگی می کنید تأثیر می گذارد.
روانشناسی شخصیت یکی از بزرگترین و محبوب ترین شاخه های روانشناسی است.

روانشناسان در تلاشند تا درک کنند که چگونه شخصیت رشد می کند و چگونه بر نحوه تفکر و رفتار ما تأثیر می گذارد. این حوزه روانشناسی درصدد درک شخصیت و چگونگی تفاوت آن در افراد و همچنین چگونگی شباهت افراد از نظر شخصیت است.

روانشناسان همچنین اختلالات شخصیتی را که می توانند در زندگی روزمره فرد تداخل ایجاد کنند ، ارزیابی ، تشخیص و درمان می کنند. و البته که حوزه وظابف و نحوه کار روانشناسان با روانپزشکان متفاوت است.

شخصیت چیست؟
چه چیزیست که باعث می شود شما به کسی که الان هستید تبدیل شوید؟ مطمئنا عوامل بسیاری با کسی که الان هستید ارتباط دارند از جمله ژنتیک ، تربیت و تجربیات زندگی شما.

بسیاری معتقدند آنچه واقعاً شما را منحصر به فرد می کند الگو های مشخص افکار ، احساسات و رفتار هایی است که شخصیت شما را تشکیل می دهند.

در حالی که هیچ تعریف توافق شده ای از شخصیت وجود ندارد ، اغلب به عنوان چیزی تصور می شود که از درون فرد ناشی می شود و در طول زندگی نسبتاً ثابت می ماند. این شامل تمام افکار ، الگو های رفتاری و نگرش های اجتماعی است که بر نحوه مشاهده ما و آنچه در مورد دیگران و دنیای اطرافمان باور داریم تأثیر می گذارد.

درک شخصیت به روانشناسان اجازه می دهد پیش بینی کنند که چگونه افراد به موقعیت های خاص و انواع چیز هایی که برایشان ارجح و ارزشمند است ، پاسخ می دهند .

برای درک اینکه چگونه محققان روانشناسی شخصیت را مطالعه می کنند ، مهم است که با یادگیری بیشتر در مورد برخی از مهمترین نظریه های شخصیت ، شروع کنیم.

نظریه های روانشناسی شخصیت یا شخصیت شناسی
چند تئوری مختلف برای تعیین جنبه ‌های مختلف شخصیت پدید آمده اند. برخی از تئوری ها در توضیح چگونگی رشد شخصیت تمرکز دارند ، در حالی که برخی دیگر به درک تفاوت های فردی در شخصیت می پردازند.

شخصیت معمولاً از روی ویژگیهایش توصیف می شود.

تئوری های مربوط به ویژگی های شخصیتی بر این باورند که شخصیت از تعدادی از خصوصیات و ویژگیهای گسترده و مختلف تشکیل شده است. طی سالها تئوریهای مختلفی ارائه شده است تا دقیقا مشخص شود که کدام ویژگی ها به عنوان مؤلفه های اصلی شخصیت شناخته می شوند و نیز تعداد کل ویژگی های شخصیتی چقدر است.

روانشناس Gordon Allport از نخستین کسانی بود که شخصیت را از نظر ویژگیهای فردی توصیف کرد. طبق دیدگاه شخصی اش ، او گفت كه انواع مختلفی از صفات وجود دارند. صفات مشترک مواردی هستند که در بسیاری از افراد در یک فرهنگ خاص مشترک اند. صفات اصلی آنهایی هستند که شخصیت یک فرد را تشکیل می دهند.




صفات ذاتی آنهایی هستند که چنان غالب هستند که شخص در درجه اول به خاطر آن خصوصیات شناخته می شود.

به عنوان مثال ، مادر ترزا به دلیل کار های خیرخواهانه اش چنان مشهور بود که نام او تقریباً مترادف خدمت به افراد نیازمند شد.

در حالی که Allport گفته بود که تقریباً 4000 صفت فردی وجود دارد ، روانشناس Raymond Cattell پیشنهاد کرد که تعداد آنها 16 تاست. بعداً ، روانشناس Hans Eysenck این لیست از صفات را حتی بیشتر هم كاهش داد و اظهار داشت كه فقط سه صفت وجود دارد: برونگرایی ، روان رنجوری و روان پریشی.

شاید امروزه نظریه “پنج بزرگ” محبوب ترین و مورد قبول ترین نظریه ویژگی شخصیت باشد. این نظریه پیشنهاد می کند که شخصیت از پنج بعد شخصیتی گسترده ساخته شده است: برونگرایی ، تطابق پذیری ، وظیفه شناسی ، روان رنجوری و گشودگی (نسبت به پذیرش تجربه) . هر صفت به عنوان یک طیف گسترده وجود دارد و شخصیت هر فرد در جایی از آن طیف برای هر صفت قرار دارد.

به عنوان مثال ، ممکن است در حالی که در جایی در وسط طیف برای صفات گشودگی و روان رنجوری هستید ، برای برون گرایی ، وظیفه شناسی و تطابق پذیری موقعیت بالای طیف را داشته باشید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

بالا