• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

روانشناسی اختلال هویت تجزیه ای

ساعت تک رمان

فاطمه عبدالهی

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-09-04
نوشته‌ها
134
لایک‌ها
788
امتیازها
53
سن
23
کیف پول من
50
Points
0
اختلال تجزیه ای چیست؟
فرد مبتلا به اختلالات تجزیه ای یا اختلال تجزیه هویت یا هویت‌پریشی یا اختلال چند شخصیتی (شخصیت چندگانه) از واقعیتهایی فرار میکند که در مسیری ناسالم و غیرارادی هستند. این فرد قطع ارتباط و عدم تداوم میان افکار، خاطرات، محیط اطراف، عملکردها و هویت را تجربه میکند. علائم اختلالات تجزیه ای اعم از فراموشی تا هویتهای جایگزین، بستگی به بخش در نوعی که مبتلا هستید دارد. علائم معمولا به عنوان واکنشی به تروما و کمک به حفظ خاطرات مشکل در مغز گسترش میابد. زمان های پر فشار میتواند بطور موقتی علائم را بدتر کند و آنها را بیشتر آشکار سازد. اختلالات تجزیه ای باعث ایجاد مشکلانی با عملکرد در زندگی روزمره میشود. درمان اختلالات تجزیه ای میتواند شامل گفتاردرمانی (روان درمانی) و دارو باشد. اگرچه درمان اختلالات تجزیه ای میتواند دشوار باشد ولی بسیاری از افراد روشهای جدیدی را برای مقابله با بیماری میاموزند که منجر به یک زندگی سالم و سازنده میشود.

علائم اختلالات تجزیه ای
نشانه ها و علائم اختلالات تجزیه ای شامل:

  • افت حافظه (فراموشی) در زمانهای مشخص، رویدادها و افراد
  • مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب و افکار و اقدام به خودکشی
  • احساس جدایی از خود
  • یک درک غیر واقعی و تحریف شده ازمردم و موارد اطراف
  • احساس مبهمی از هویت
  • فشار یا مشکلات قابل توجهی در ارتباطات، کار یا سایر زمینه های مهم در زندگی
انواع اختلالات تجزیه ای
سه اختلال تجزیه ای وجود دارد که در راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی (DSM) تعریف میشوند و توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر میشود:

1. فراموشی تجزیه ای
علامت اصلی این اختلال در افت حافظه میباشد که نسبت به فراموشی نرمال، شدت بیشتری دارد و با شرایط پزشکی نمیتوان بیان کرد. شما نمیتوانید اطلاعاتی در مورد خود و رویدادها و افرادی که در زندگی تان هستند، خصوصا در زمان ضایعه را بیاد بیاورید. فراموشی تجزیه ای میتواند مختص به رویدادهایی در زمانی مشخص گردد، مانند مبارزه شدید یا بندرت میتواند افت کامل حافظه را در مورد خودتان شامل شود. گاهی اوقات ممکن است شامل سفر یا مسیری سرگردان بدور از زندگی تان باشد (گریز گسسته). بخشی از فراموشی میتواند دقیق ها، ساعت ها، یا بندرت ماهها و یا سالها ادامه یابد.

2. اختلال تجزیه ای هویت
این اختلال قبلا به عنوان اختلال چند شخصیتی شناخته شده که با تغییر به هویتهای جایگزین مشخص میشود. ممکن است وجود یک شخص یا اشخاصی را احساس کنید که درسرتان درحال صحبت یا زندکی کردن هستند و ممکن است احساس کنید با سایر هویتها برخورد میکنید. هر کدام از این هویتها میتواند نام، سابقه شخصیتی و ویژگی های منحصر به فرد داشته باشد که شامل تفاوتهای آشکار در صدا، جنسیت، رفتار و حتی چنین کیفیتهای فیزیکی مانند نیاز به عینک میباشد. همچنین تفاوتهایی در نحوه آشنایی هر هویت با سایر هویتها وجود دارد. افراد مبتلا به اختلال تجزیه ای هویت معمولا مبتلا به فراموش تجزیه ای و اغلب گریز گسسته هستند.

3. اختلال مسخ واقعیت-شخصیت
این اختلال شامل یک حس مداوم یا دوره ای از جدایی یا خارج بودن از خود، مشاهده عملکردهای خود، احساسات، افکار و دیدن خود از دور همانند تماشای فیلم میباشد. (مسخ شخصیت). سایر افراد و چیزهای اطرافتان ممکن است احساس جدایی یا ابهام کنند و جهان ممکن است غیر واقعی بنظر برسد (مسخ واقعیت). ممکن است مسخ شخصیت، مسخ واقعیت یا هر دو را تجربه کنید. علائمی که میتواند بشدت ناراحت کننده باشند، ممکن است برای چند دقیقه باقی بمانند یا برگردند و سالهای سال فراموش شوند.

علل اختلالات تجزیه ای
اختلالات تجزیه ای معمولا به عنوان راهی برای مقابله با تروما گسترش می یابند. اختلالات اغلب در کودکی شکل میگیرند که در معرض سواستفاده های طولانی مدت فیزیکی، ج*نس*ی یا عاطفی قرار میگیرند و یا در موارد نادر، محیط خانه ای که ترسناک یا بسیار غیر قابل پیش بینی است. فشار و جنگ یا بلایای طبیعی نیز میتواند اختلالات تجزیه ای را ایجاد کند. هویت شخصیت هنوز در دوران کودکی شکل میگیرد. بنابراین، یک کودک نسبت به یک بزرگسال بیشتر قادر خواهد بود تا خارج از خود قدم بردارد و تروما را که در فرد دیگری اتفاق می افتد مشاهده کند. کودکی که جدایی را به منظور تحمل دوره گسترده جوانی فرا میگیرد، میتواند این مکانیسم مقابله را در واکنش به موقعیتهای پرفشار زندگی بکار ببرد.

فاکتورهای خطر اختلالات تجزیه ای
افرادی که در دوران کودکی تحت سواستفاده های طولانی مدت ج*نس*ی، فیزیکی یا عاطفی قرار میگیرند در معرض خطر بیشتری برای گسترش اختلالات تجزیه ای هستند. کودکان و بزرگسالانی که سایر رویداهای آسیب زا مانند جنگ، بلایای طبیعی یا آدم ربایی یا شکنجه و یا روشهای تهاجمی پزشکی را تجربه میکنند، نیز ممکن است این بیماری را گسترش دهند.

عوارض اختلالات تجزیه ای
افرادی با اختلال تجزیه ای در معرض خطر بیشترعوارض و اختلالات تجزیه ای هستند که شامل:

  • خود آسیبی
  • افکار و اقدام به خودکشی
  • اختلال در عملکرد ج*نس*ی، وسواس یا اجتناب ج*نس*ی
  • اختلالات اعتیاد به مواد مخدر و ا*ل*ک*ل
  • اختلالات افسردگی و اظطراب
  • اختلال استرس پس از آسیب
  • اختلالات شخصیتی
  • اختلالات خواب مانند کابوس، بیخوابی و راه رفتن در خواب
  • اختلال در اشتها
  • سردردهای شدید
اختلالات تجزیه ای همچنین با مشکلات عمده ای در روابط فردی و کار همراه میباشد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب قادر به مقابله با فشارهای حرفه ای و عاطفی نیستند و واکنش های تجزیه ای آنها از ممکن است اطرافیانشان را نگران کند و باعث شود همکارانشان آنها را غیر قابل اعتماد در نظر بگیرند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

بالا