• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

زیست شناسی ۱۰ راهکار برای جلو گیری از انقراض حیوانات

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 2
  • بازدیدها 1K
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
متأسفانه امروزه بچه های ما در دنیایی چشم به جهان می گشایند که حدود یک میلیون گونه جانوری در آستانه انقراض قرار دارند. دلایل بسیاری برای انقراض حیوانات وجود دارد که از جمله آنها می توان به تغییرات آب و هوایی یا عدم توانایی گونه های جانوری در رقابت با دیگر گونه ها برای بدست آوردن غذا اشاره کرد.

می توان تغییرات اقلیمی را عامل اصلی انقراض نخستین پستاندار معروف به موش دم موزاییکی دانست که آخرین بار توسط ماهیگیری در سال ۲۰۰۹ رویت شده بود. اما باید بدانید که اصلی ترین عامل این انقراض ها، نامی آشنا به نام انسان است! متأسفانه روز به روز بر تعداد حیوانات رو به انقراض افزوده می شود که این موضوع در جامعه امروزی یک فاجعه بزرگ محسوب می شود.

12مورد از حیوانات منقرض شده ماقبل تاریخ

۱- گوزن شمالی ایرلندی (Irish Elk)

۲- ماموت پشمالو (Woolly Mammoth)

۳- چاقو دندان (Smilodon)

۴- دانکل استخوان (Dunkleosteus)

۵- گرداره (Helicoprion)

۶- بندپهلو (Arthropleura)

۷- جنوب بال (Pterodaustro)

۸- لویاتان ملویلی (Livyatan Melvillei)

۹- پنج چشمی (Opabinia)

۱۰- سارکوسوکوس (Sarcosuchus)

۱۱- دو ریخت دندان (Dimorphodon)

۱۲- Shastasaurus

منقرض شده ها

۱۲ مورد از حیوانات در حال انقراض ایران


۱- یوزپلنگ ایرانی

۲- پلنگ ایرانی

۳- سیاه گوش ایرانی

۴- گربه پالاس

۵- گوزن زرد ایرانی

۶- روباه بلانفورد یا شاه روباه

۷- روباه کرساک یا روباه ترکمنی

۸- روباه شنی یا روباه روپل

۹- فک خزری

۱۰- لاک پشت پوزه عقابی

۱۱- گورخر ایرانی

۱۲- حشره‌خوار شوش

در معرض خطر


طی سال های گذشته انسان هایی در خطه ایران با از بین بردن زیستگاه جانوران، شکار و تغییر اقلیم باعث انقراض گونه های ارزشمندی همانند شیر ایرانی در سال ۱۳۲۱ و ببر مازندران در سال ۱۳۳۷ شده اند که متأسفانه این پایان ماجرا نیست زیرا گونه های جانوری دیگری همچون یوزپلنگ و پلنگ ایرانی نیز در آستانه انقراض قرار دارند.

تأثیر انقراض حیوانات بر تداوم حیات بشری

اگر انسان‌ها تدابیر مثبتی جهت جلوگیری از انقراض حیوانات نداشته باشند و به همین روال به مسیر خود ادامه دهند، قطعاً تداوم حیات را در سراسر جهان به مخاطره خواهند انداخت. تنوع زیستی به معنای تنوع در گونه های جانوری است که همه اکوسیستم را در جهان شامل می شود و حفظ آن نه تنها برای حیوانات بلکه برای انسان ها نیز لازم و ضروری است. امروزه تنوع زیستی به دنبال افزایش جمعیت و خسارت های انسانی در معرض خطر جدی قرار گرفته است، به گونه ای که حدود یک پنجم از مهره داران دنیا در آستانه انقراض قرار دارند. باید بدانید که اگر روند نابودی گونه های جانوری به همین روال پیش رود مطمئناً منجر به تغییر در ساختار و عملکرد تمامی اکوسیستم‌ ها در جهان خواهد شد!

اینفوگرافیک


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
در سال های اخیر بیش از ۹۸ درصد گونه‌های حیوانات عظیم‌‌جثه‌‌ به علت برداشت مستقیم برای مصرف گوشت یا دیگر بخش‌های ب*دن (همانند خز) در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

معرفی ۱۰ راهکار برای جلوگیری از انقراض حیوانات

راهکار اول: به محصولاتی که استفاده می کنید توجه کنید.
اگر می خواهید وظیفه خود را به نحو احسن در قبال حیوانات انجام دهید، باید از محصولاتی که برای محیط زیست مضر هستند استفاده نکنید. به جرأت می توان گفت که بسیاری از شرکت ها همانند شرکت های لوازم آرایشی که آزمایش های بسیاری را روی حیوانات انجام می دهند، تأثیرات منفی روی گونه های در معرض خطر می گذارند.

راهکار دوم: به دنبال محصولات ساخته شده از مواد بازیافتی باشید.
مواد بازیافتی معمولاً توسط نماد سبز مثلثی شکل مشخص می شوند. همچنین شما می توانید با نگاه کردن به برچسب محصول، بدانید که چه مقدار از این محصول از مواد بازیافتی ساخته شده است. (متأسفانه این بر چسب در اکثر محصولات ایرانی وجود ندارد.)

راهکار سوم: از محصولاتی که در آنها روغن پالم (روغن نخل) بکار رفته استفاده نکنید.
روغن پالم در بیشتر مواد غذایی و محصولات آرایشی استفاده می شود. بسیاری از جنگل های گرمسیری در نتیجه تولید این روغن نابود شده اند و حتی برخی از گونه های جانوری نیز رو به انقراض هستند. اگر برچسب روغن پالم را روی محصولی مشاهده کردید از خرید آن محصول جداً خودداری نمایید تا حافظ سلامتی و محیط زیست خود باشید.

راهکار چهارم: از خرید محصولاتی که حیات حیوانات را در معرض خطر قرار می دهند خودداری کنید.
بسیاری از مردم از خرید سوغاتی به یاد ماندنیِ تهیه شده از خز و پر حیوانات ل*ذت می برند اما نمی دانند در پی این ل*ذت ها نسل بسیاری از حیوانات همانند روباه، سمور و… در خطر انقراض قرار می گیرد.

راهکار پنجم: در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.
کاهش اثر کلی کربن دی اکسید می تواند از زیستگاه و رفاه انواع گونه های در معرض خطر محافظت کند. شما می توانید با برخی ترفندهای کوچک همانند استفاده از لامپ های کم مصرف، تأثیر بسزایی بر میزان مصرف انرژی و سوخت های فسیلی داشته باشید. همچنین شما می توانید هنگام استفاده نکردن از وسایل الکترونیکی، سیم آنها را از پریز برق بکشید.

راهکار ششم: گوشت کمتری بخورید.
باید بدانید صنعت دامداری تأثیر زیادی بر محیط زیست می گذارد و حیات بسیاری از گونه های جانوری و حتی انسان ها را در معرض خطر و آسیب جدی قرار می دهد. شما می توانید با روی آوردن به گیاهخواری علاوه بر حفظ سلامتی خود، حیوانات بسیاری را از مرگ حتمی نجات دهید.

نکته: شما قبل از تغییر رژیم غذایی خود جهت روی آوردن به گیاهخواری، باید با یک فرد گیاهخوار صحبت کنید. زیرا ممکن است مجبور باشید از ویتامین های خاصی استفاده کنید.



 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
راهکار هفتم: محصولات پایدار را بازیافت و خریداری کنید.
شما باید در تلاش باشید تا محصولاتی مانند قوطی، مقوا و پلاستیک را بازیافت کرده و از محصولاتی که تجزیه پذیر نیستند خریداری نکنید. به عنوان مثال شما می توانید دستمال پارچه ای را جایگزین دستمال کاغذی کنید.

راهکار هشتم: قسمتی از وقت خود را به طبیعت اختصاص دهید.
بهترین راهکار برای کمک به گونه های در معرض خطر، محافظت از محیط هایی است که آنها در آنجا زندگی می کنند. شما می توانید برخی آموزش های رایگان در این حوزه را از یک سازمان مردم نهاد همانند مجمع فعالان زیست محیطی کشوردریافت کرده و در برنامه های آنها که در جهت حفاظت از محیط زیست و حمایت از حیوانات است شرکت کنید.

راهکار نهم: به نامزدهای سیاسی که از محیط زیست حمایت می کنند رأی دهید.
بزرگترین مسئله برای جلوگیری از انقراض حیوانات، توجه مقامات سیاسی و صاحب قدرت بر زیستگاه آنها است. شما باید به دنبال نامزدهایی باشید که می خواهند وابستگی به سوخت های فسیلی را کاهش دهند و از شیوه های کارآمدتر کشاورزی پشتیبانی کنند. همچنین باید به پرونده یک نامزد بالقوه توجه کنید که سابقه و مهارت های لازم را درباره مسائل زیست محیطی داشته باشد. پس در حالت کلی باید از نامزدهایی حمایت کنید که به محیط زیست و حیوانات ارزش بیشتری قائل هستند.


مقامات سیاسی و صاحب قدرت باید بدانند که:

  • با ارائه آموزش و مراقبت های بهداشتی برای زنان در سراسر جهان می توانند ازدیاد جمعیت را مهار کرده و به محیط زیست و جلوگیری از انقراض گونه ها کمک کنند.
  • یکی از بهترین راه حل ها برای جلوگیری از نسل کشی حیوانات در حال انقراض، در نظر گرفتن مجازاتی سفت و سخت برای شکارچیان است.

راهکار دهم: از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
دانش می تواند ابزاری فوق العاده قدرتمندی جهت کمک به گونه های در معرض خطر باشد. شما می توانید مقالات مرتبط به گونه های در معرض خطر را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید. همچنین آموزش نیز می تواند ابزار قدرتمندی در هنگام تحولات اجتماعی باشد، پس برای آموزش دوستان و اعضای خانواده خود از رسانه های اجتماعی استفاده کرده و نگرانی های خود را درباره محیط زیست و حیوانات برای آنها بازگو کنید.

انقراض حیوانات


خواندن این مطلب ضروری است
!

تعداد زنبور‌های جهان به طرز وحشتناکی کاهش پیدا کرده که می توانید با مقایسه امروز با ۱۰ سال قبل، با این واقعیت روبرو شوید. زنبورها یکی از بزرگترین گرده افشان های جهان هستند که نقش مهمی را در تغذیه انسان و حیوانات ایفا می کنند. شما می توانید برای جلوگیری از خطر انقراض زنبورها به دو نکته زیر توجه کنید:

۱- به جای آفت کش ها و کودهای شیمیایی، از آفت کش ها و کودهای ارگانیک در حیاط و باغ خود استفاده کنید.

۲- محصولات حاوی مواد شیمیایی نه تنها زنبورها را از یافتن خانه ای امن در حیاط شما باز می دارند، بلکه می توانند با مسموم کردن زنبورها به مرور زمان جان آنها را به خطر بیاندازند.


و در پایان

دانشمندان پیش بینی کرده اند که ما در آستانه ششمین انقراض دسته جمعی هستیم و به دنبال آن سه چهارم همه گونه های جانوری منقرض می شوند. فعالیت های انسانی عامل اصلی افزایش میزان انقراض حیوانات بوده و اکنون وظیفه شما این است که با انتخاب یک سبک زندگی آگاهانه و به دور از هرگونه آزار و اذیت حیوانات، آنها را از خطر انقراض نجات دهید.


 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا