• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

حقوق رأی گیری

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 6
  • بازدیدها 331
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
(رأی گیری)


اتفاق آراء :


از جمله شیوه های رأی گیری دست یابی به اتفاق آراء می باشد که براساس آن جهت تصویب یک تصمیم کلیه اعضای سازمان باید موافق رأی بوده و هیچ رأی منفی یا ممتنعی وجود نداشته باشد.


همان طور که می دانیم اتفاق آراء برای بیشتر تصمیمات جامعه ملل ضروری بود. اما در سازمان ملل از این روند پیروی نشد. امروزه به جز برخی از تصمیمات شورای امنیت، همه تصمیمات سازمان ملل توسط رأی اکثریت تصویب می شود. آژانس های تخصصی ملل متحد نیز می توانند اکثر تصمیماتشان را براساس اکثریت اخذ کنند. در سازمان های کوچک تر ولی قدرتمندتر، بیش تر از اتفاق آراء استفاده می شود. اتفاق آراء در جوامع آفریقای شرق، جامعه اقتصاد آزاد آمریکای لاتین و سازمان کشورهای صادر کننده نفت (OPEC) به کار می رود. در شورای اروپا و اتحادیه اروپا اتفاق آراء در بسیاری از موارد به کار می رود. مشکلات ناشی از کسب اتفاق آراء با مقرر کردن این امر که خودداری از دادن رأی یا غیبت یک یا چند تن از اعضا نمی تواند مانع از حصول اتفاق آراء شود، تعدیل خواهند شد.





اکثریت آراء :


انواع اکثریت ها: اصطلاحات مورد استفاده برای انواع مختلف اکثریت ها دقیقاً و همیشه ثابت نیستند. ما چهار نوع از اکثریت ها را از هم تمییز می دهیم:


۱- اکثریت ساده: کمترین اکثریت ممکن است، که شامل بیش از نصف آراء اخذ شده می باشد.


۲- اکثریت کیفی: میزان رأی که همواره بیش تر از اکثریت ساده بوده و مقید به شروطی می باشد. متداول ترین اکثریت کیفی اکثریت آراء است. البته سایر اکثریت ها از قبیل یا نیز مورد استفاده واقع می شود.


۳- اکثریت نسبی: اکثریت نسبی از آراء است که عملاً برای هر راه حل دیگری به کار می رود بیشتر است.


۴- اکثریت مطلق: تعدادی از آراء است که از تعداد آرایی که می تواند در یک زمان واحد برای هر راه حل دیگری به کار رود خیلی بیشتر است.


اکثریت مطلق توسط سازمان خواروبار و کشاورزی (FAO) در انتخابات چندگانه به کار گرفته شده است. قواعد FAO شیوه ای را برای احتساب مطلق در نظر گرفته است.


سازمان ملل متحد بین اکثریت ساده و مطلق نه براساس تعداد آراء اخذ شده بلکه براساس شرکت کنندگان در رأی گیری تفاوت قایل شده است. هم شورای امنیت و هم مجمع عمومی اکثریت ساده را به عنوان اکثریت آراء اخذ شده و اکثریت مطلق را به عنوان اکثریت (ساده) تعداد نهایی رأی دهندگان حاضر احتمال، یا به بیان دیگر، اعضای سازمان ملل تعریف کرده اند.


برخی از سازمان های بین المللی برای تصمیم گیری به اکثریت مضاعف نیازمندند. وقتی که سازمان بین المللی از رأی وزین استفاده می کند ممکن است برای برخی از تصمیمات خود، بالاخص آن دسته از تصمیماتی که با اعضا به عنوان نهادهای حکومتی برخوردی نمایند به همان میزان که نیازمند کسب اکثریت آرا هستند، نیازمند تحصیل اکثریت اعضا نیز باشند. در جامعه ذغال سنگ و فولاد اروپا شورا تصمیماتش را براساس اکثریت مطلق اتخاذ می نمود اما رأی موافق ۲ یا ۳ کشور اصلی تولید کننده ذغال سنگ و فولاد که حداقل یک دهم ارزش کلی درآمد سنگ و فولاد جامعه را تولید می نمودند، نیز می بایست کسب می گردید.۱


به منظور جلوگیری از این امر که اقلیت بتوانند در صورت غیبت اعضا تصمیمات مهمی را اتخاذ نماید، برخی از سازمان های بین المللی، تصمیماتشان رابا اکثریت آراء داده شده اتخاذ می نمایند، اما بدین شرط که حداقل اکثریت اعضا نیز از آن تصمیم حمایت نمایند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
ب- احتساب اکثریت:


اکثریت ممکن است براساس اکثریت کلیه اعضا، اعضای حاضر یا اعضایی که به وضوح در رأی گیری شرکت نموده اند محاسبه شود. نتیجه این محاسبه در هر یک از سه حالت فوق کاملاً متفاوت خواهد بود.


در موارد استثنایی، اکثریت ها از گروه های مختلف اعضا به طور جداگانه احتساب می شوند. موافقنامه بین المللی قهوه (۱۹۷۶)، «یک رأی اکثریت ساده تقسیم شده» و یک رأی اکثریت تقسیم شده را پیش بینی نموده، بدین معنا که اکثریت باید هم توسط اعضای صادر کننده حاضر رأی دهنده و هم اعضای وارد کننده حاضر رأی دهنده، به طور جداگانه محاسبه گردد.۲





(اکثریت آرا) :


وقتی که اکثریت براساس اکثریت همه اعضا یا اکثریت همه اعضای حاضر محاسبه می شود، هر عضوی که در ارتباط با یک طرح مقدماتی، رأی ندهد به عنوان مخالف آن طرح مقدماتی تلقی می شود، اعضا به یک حق انتخاب دارند: «به نفع یا به ضرر». یا قبول دارند یا خیر. امتناع اعضا نیز به عنوان رأی مخالف تلقی می شود. در سه مورد سازمان ملل به اکثریت آرا اعضا نیاز داشت و در هر مورد اعتراضاتی به وجود آمد.


۱- در مورد در خصوص اصلاحات منشور بود. براساس منشور سازمان ملل متحد، اصلاحات باید توسط آرای اعضای مجمع عمومی پذیرفته شوند.


۲- دومین مورد لزوم کسب اکثریت اعضا در خصوص رأی گیری درون شورای امنیت می باشد که منشور مقرر داشته که تصمیمات غیر اداری در شورای امنیت باید با رأی مثبت ۹ رأی که شامل رأی مثبت اعضای دایم شورای امنیت نیز باشد اتخاذ شود.


۳- برای انتخاب قضات در دیوان بین المللی دادگستری که در اساسنامه دیوان آمده است که نیاز به اکثریت اعضا می باشد برای انتخاب قضات دیوان بین المللی دادگستری.


جدا از سازمان ملل، چندین سازمان بین المللی دیگر نیز برای اتخاذ تصمیمات مهم به اکثریت اعضا نیازمندند مانند (IMCO, BANK, I T U, ICAO) که به اکثریت اعضای حاضر نیاز است و این امر حتی در موضوعات اداری نیز صادق است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
اکثریت آراء :


در اکثر سازمان های بین المللی، هر عضوی یک رأی دارد. بنابراین اکثریت آراء و اکثریت اعضا یکسان خواهند بود. در سازمان هایی که سیستم رأی وزین دارند، این دو اکثریت با هم متفاوت است. در صورتی که اقلیت اعضا هر کدام دارای آراء زیادی باشند، می توانند اکثریت آراء را تحت کنترل قرار دهند. صندوق بین المللی پول در ۲۱ مورد به اکثریت (کل قدرت های رأی دهنده) نیاز دارد.





کنسانسوس:


تعریف کنسانسوس: از جمله شیوه های تصمیم گیری که در ابتدا کمتر مورد استفاده قرار می گرفته اما امروزه در حل معضلات و مشکلات بین المللی نقش عمده ای ایفا می کند، تصمیم گیری براساس کنسانسوس است.


مهم ترین مفهوم این شیوه، آیین تصمیم گیری در سازمان ها و کنفرانس های بین المللی می باشد. به نظر می رسد که قبل از هر چیز کنسانسوس آیینی است. در دیپلماسی چند جانبه برای رسیدن به نتایجی که بیانگر توافق عمومی شرکت کنندگان است. در واقع کنسانسوس را می توان فن مذاکره و اخذ تصمیم دانست که ویژگی آن در تمام طول مذاکرات و تصمیم گیری، علی رغم احتمال نظر خواهی غیررسمی، عدم توسل به رأی و عدم اعتراض های اساسی است.۱


از لحاظ حقوقی، پیدایش مفهوم کنسانسوس با مشکل جامعه بین المللی در انتخاب یکی از ۲ قاعده اکثریت آرا که عامل پویایی و ابتکار است و قاعده اتفاق آرا که حافظ حاکمیت و اقتدار دولتهاست مرتبط می باشد.۲


یکی از تحولات اخیر، در زمینه شیوه های تصمیم گیری، در سازمان های بین المللی نه اتفاق آراء و نه اکثریت آراء، بلکه کنسانسوس است. امروزه پذیرفته شده است که همکاری های بین المللی نباید از طریق خارج کردن اقلیت ها از رأی گیری، بلکه از طریق حصول به توافقی که همه شرکت کنندگان نسبت به آن متفق القواعد صورت گیرد.


در عمل بیشتر تصمیمات بین المللی با کنسانسوس اتخاذ شده است. کنسانسوس مفهومی سیاسی است، نه حقوقی که با مفهوم حقوقی اتفاق آراء متفاوت است. کنسانسوس به میزان زیادی تحت تأثیر قواعد حقوقی رأی گیری قرار گرفته است. در کنسانسوس همه اعضا حق وتو کردن دارند و نیاز به ایجاد هیچ امتیاز انحصاری نیست.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
رأی وزین:


اکثر سازمان های بین المللی، حداقل بعضی از تصمیماتشان را براساس اکثریت اتخاذ می کنند و روش تصمیم گیری خود را براساس اصل تساوی قدرت اعضا بنا می نمایند. اما در موارد محدود، قدرت آرای اعضا محدود به موضوعات خاصی است. مثلاً در سازمان هواشناسی جهانی، اعضای غیر دولتی نمی تواند در خصوص اصلاح اساسنامه یا پذیرش اعضای جدید روابط با دیگر سازمان های عام بین المللی رأی دهند.۱ برابری ندرتاً در سازمان های بین المللی به چشم می خورد. بعضی از نمایندگان بیانگر منافع صدها میلیون انسان هستند. حال آن که برخی دیگر تنها نماینده منافع کمتر از یک میلیون نفر، به عنوان یک قاعده نماینده یک کشور بزرگ نشانگر منافع بیشتری نسبت به همتای خود از یک دولت کوچک است. اما میزان جمعیت تنها عامل تعیین کننده نیست.


در موارد نادری قدرت رأی اعضا بستگی به موضوع بحث دارد. برای مثال، در صندوق بین المللی پول، تنها اعضایی که حق برداشت ویژه دارند، در خصوص آن حقوق قادر به رأی دادن هستند. اصولاً رأی وزین از جمله اصولی است که قدمت فراوانی دارد. در کنفرانس صلح ۱۹۱۹، آراء قدرت های بزرگ ۵ رأی، قدرت های متوسط ۲ یا ۳ رأی محسوب می گردید. حال آن که دولت های کوچک تنها یک رأی داشتند.


در سازمان ملل متحد رأی وزین وجود ندارد. در بین آژانس های تخصصی، صندوق بین المللی پول و بانک بین المللی توسعه و ترسیم برای تمامی تصمیم گیری هایشان از سیستم رأی وزین استفاده می کنند. و سیستم رأی وزین را می توان در صندوق بین الملل برای توسعه کشاورزی (ISAD) نیز مشاهده نمود.





خاتمه تصمیمات:


بعضی از تصمیمات برای یک دوره زمانی خاص اتخاذ می شوند. و یا برای دست یابی به هدف خاصی، بنابراین بعد از گذشت آن مدت زمان یا دستیابی به آن هدف خاص، خاتمه می یابد. سایر تصمیمات تا زمانی که با تصمیم دیگری جایگزین گردند یا اصلاح شده و یا لغو گردند. دارای اعتبار خواهند بود. قاعدتاً همان سازمانی که قانونی را وضع می کند می تواند آن را اصلاح یا لغو نماید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
اصلاح و یا لغو تصمیمات:


وجود یک تصمیم، می تواند مانعی روانی برای تصمیم گیری های بیشتر باشد. اعضای سازمان ها معمولاً تمایل ندارند تا مجدداً در موضوعی که قبلاً مذاکره کرده اند و در آن زمینه به توافق رسیده اند، به بحث بپردازند. ثابت شده که حفظ یک تصمیم موجود، از اصلاح آن ساده تر است. با این وجود، اگر شرایط مبرز قابل توجهی تغییر کند، اصلاح قوانین مربوطه ضروری است. و اما در عمل تصمیمات غیر الزام آور سازمان های بین المللی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اما تصمیمات الزام آور می توانند توسط همان روندی که تصویب می شوند، اصلاح گردند.


لغو و ابطال تصمیمات:


جدی ترین مشکل اصلاح یک تصمیم، ابطال آن است. بدین ترتیب که تصمیم کاملاً از بین رفته و اکثراً توسط تصمیم دیگری جایگزین می شود. ابطال تصمیمات سازمان های جهانی به ندرت صورت می گیرد. وقتی که تصمیمات الزام آور نبوده وقتی منسوخ می شوند معمولاً نیازی به ابطال آن هاست.


در سال ۱۹۷۰، ICAO اقدام به ابطال ۱۶ قطعنامه خود نمود که با قطعنامه دیگری جایگزین نشده، چرا که اهداف مورد آن قطعنامه ها تأمین شده بود.۱


در سال ۱۹۹۱، مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه (×××)۳۳۷۹ مورخ ۱۰ نوامبر ۱۹۷۵ تصمیم سابق خود مبنی بر این صهیونیسم شکلی از نژاد پرستی و تبعیض نژادی است را ابطال نمود. بعضی از اعضا (که متعاقباً علیه قطعنامه رأی دادند) معتقد بودند که تصمیم اساسی مثل ابطال قطعنامه مجمع عمومی باید توسط رأی اکثریت به تصویب برسد.


اما سایر اعضا که (متعاقباً به نفع قطعنامه رأی دادند) معتقد بودند که تصمیم برای ابطال قطعنامه موجود باید به همان شطوه ای که تصمیم موضوع ابطال آغاز گردیده، وضع گردد. (در این مورد اکثریت ساده). وقتی این موضوع به رأی گذاشته شد، نظر اول که تصمیم گیری برای ابطال یک قطعنامه امری مهم تلقی و باید با اکثریت آرا اخذ شود، رد گردید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
خاتمه عضویت:


وقتی دولتی از عضویت یک سازمان بین المللی خارج می شود، معمولاً به تصمیمی که در زمان عضویتش اتخاذ شده ملزم و پایبند نمی ماند. این امر نتیجه منطقی این واقعیت است که یک سازمان بین المللی در تلاش برای دستیابی به اهداف معینی است و دولت عضو با انصراف از عضویت سازمان، خود را از این اهداف و تصمیمات مربوط به آن کنار می کشد. به عبارت ساده تر می توانیم بگوییم که یک سازمان بین المللی نمی تواند عضو سابقش را ملزم به اجرا و رعایت تصمیمات الزام آورش نماید. مگر این که با این دولت موافقت خاصی داشته باشد که چنین امری را پذیرفته باشد. البته این واقعیت که دولتی که سابقاً عضو سازمان بوده دیگر از لحاظ بین المللی متعهد به رعایت تصمیمات نیست مانع از این نمی وشد که آن دولت به طور داوطلبانه به اعمال و اجرای این قوانین اقدام کند.





انحلال سازمان:


وقتی که یک سازمان بین المللی منحل می شود،نظم حقوقی آن نیز پایان می گیرد. تصمیمات الزام آور در این سازمان از بین می رود و تنها بعضی از مقرراتی را که برای لازم و الاجرا بودن چه در نظم حقوقی داخلی یا نظم حقوقی سایر سازمان های بین المللی تهیه شده اند به قوت خود باقی می مانند.





(نتیجه گیری) :


سازمان های بین المللی توسط تصمیمات، اهدافشان را به منصه ی ظهور می رسانند. در واقع اهداف سازمان ها توسط تصمیمات تبدیل به واقعیت های عملی می شوند. فلسفه ایجاد سازمان های بین المللی پرداختن به امور و انجام فعالیت هایی است که دولت ها دیگر نمی توانند آن ها را منفرداً و یا به طور مؤثری انجام دهند. و در و اقع سازمان های بین المللی از اقتداری که دارند برای انجام این فعالیت ها در دنیای که هر روزه در حال تغییر است، استفاده می کنند. با همه این اوصاف، دولت ها همچنان دارای حاکمیت بوده و تمام تلاششان این است که تا حد امکان فعالیت سازمان ها را تحت کنترل خود درآورند. در این جاست که قواعد تصمیم گیری تا حدودی میزان امکان این امر را تعیین می کند. و همان گونه که بیان کردیم در یک تصمیم برای سازمان بین المللی فرایندی طی می گردد که به منصه ی ظهور برسد. و در این فرایند دولت های عضو سازمان های بین المللی نقش دارند. و انجام وظیفه می نمایند و پروسه تصمیم گیری در درون سازمان های بین المللی از فرایندی پیچیده برخوردار است و از سازمانی به سازمان دیگر تا حدودی متفاوت می باشد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,739
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
719
Points
0
منابع:


  • صالح صدیقی
  • موسسه ی برگزیدگان ملک پور
  • مهندس بدرالدین الله یاری
  • میثم نوری
  • Reasonable alternative means
  • منشور سازمان ملل متحد
  • ممتاز . جمشید و رنجبریان . امیر حسین ، حقوق بین الملل بشردوستانه {مخاصمات مسلحانه داخلی } ، ( تهران : نشر میزان ، چاپ دوم ، بهار ۱۳۸۶ .
  • ضیایی بیگدلی. محمد رضا ، حقوق جنگ ، (تهران : انتشارات دانشگاه علامه ، چاپ اول ، ۱۳۷۳ .
  • ضیایی بیگدلی . محمد رضا ، حقوق معاهدات بین المللی ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ دوم ، ۱۳۸۴ .
  • ضیائی بیگدلی . محمد رضا ، حقوق بین الملل عمومی ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ بیست وششم ، ۱۳۸۵
  • ضیائی بیگدلی. محمد رضا ، اسلام و حقوق بین الملل ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ هشتم ، ۱۳۸۵ ،.
  • عمید زنجانی . عباسعلی ، فقه سیاسی اسلام ، ( انتشارات امیر کبیر، تهران ، ۱۳۷۳ . جلد ۳٫
  • طباطبایی . سید محمد حسین ، تفسیر المیزان ، ( چاپ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، جلد ۵ .
  • بلز . چیکایا ، چکیده رویه قضایی در حقوق بین الملل عمومی ، ترجمه : همایون حبیبی . ( انتشارات دانشگاه علامه . چاپ اول . ۱۳۸۷٫
  • روسو . شارل ، حقوق بین الملل عمومی ، تر جمه دکتر محمد علی حکمت ، جلد اول ، ( تهران : دانشگاه تهران ،۱۳۴۷
  • شلتوت . شیخ محمود ، جنگ وصلح در اسلام . ترجمه شریف رحمانی .
  • وزارت امور خارجه ایران ، حقایقی چند درباره اختلافات ایران و عراق راجع به شط العرب : ( تهران ، انتشارات وزارت امور خارجه ، ۱۳۴۸
  • پطرس غالی ، جنبش آفریقایی – آسیائی : ترجمه دکتر فرج ا.. ناصری . انتشارات خردمند . تهران . ۱۳۴۹٫
  • ((کتب فارسی)) :
  • ۱- تقی زاده انصاری. مصطفی، حقوق سازمان بین المللی، نثر قومس، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰٫
  • ۲- فلسفی. هدایت الله، حقوق معاهدات بین المللی، فرهنگ نشر نو، چاپ دوم، تهران، ۱۳۸۳٫
  • ۳- کلیادکلود. آلبر، سازمان های بین المللی از آغاز به امروز (همبستگی بین المللی) ترجمه و تحقیق از هدایت الله فلسفی، تهران، نشر فاخته، ۱۳۷۱٫
  • ۴- موسی زاده. رضا، سازمان های بین المللی، نشر میزان، تهران، ۱۳۸۰٫
  • ۵- سویی. اریک، تأثیر و مفهوم کنسانسوس در تدوین حقوق بین الملل، برگردان از دکتر ابراهیم بیگ زاده، مجله تحقیقات حقوقی، ش ۱۰٫
  • ۱- بیگ زاده. ابراهیم، جزوه درسی حقوق سازمان های بین المللی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، سال تحصیلی ۸۲- ۱۳۸۱٫
  • ۲- میرعباسی. سید باقر، جزوه درسی حقوق سازمان بین المللی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، سال تحصیلی ۷۷- ۷۶٫
  • «پایان نامه»:
  • ۱- سالار کمری. محمد، «بررسی اتحادیه پست جهانی و نقش پست در ارتباطات بین المللی»، رساله ارشد، (دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۰).
  • ۲- کورکی نژاد قرائی. علی، «ارزیابی قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد»، رساله ارشد، (دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۲).
  • Asammoah, O.Y the legal significance of Declaration of the General Assembly of the United Nations. (l966)
  • ۲- Basak A., Decision of the United nations organs in the judgements and opinion of the international court of justice, Wroclaw (l 969)

  • ۳- J. and kaufman. J How United Nations Decision are made, layden (1961).
  • nashreedalat . ir
  • قانون مدنی ایران، ماده ۱۸۳٫
  • ناصر کاتوزیان، دوره مقدّماتی حقوق مدنی (اعمال حقوقی، قرارداد – ایقاع)، ص۱۸
  • سید حسن امامی، حقوق مدنی، ج ۱، ص۱۵۸٫
  • محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج ۲۱، ص۲۲۶٫
  • کنواسیون وین ۱۹۶۹ راجع به حقوق معاهدات، بند ۱ ماده ۲٫
  • برای نمونه ر.ک علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول / محمد حمیدالله، مجموعه الوثایق السیاسیه للعهد النبوی و الخلافه الراشیده.
  • محمّد بن علی قلقشدی، صبح الاعشی فی کتابه الانشاء، ج۱۴، ص ۱۳٫
  • احسان الهندی، الحرب و السلام فی دوله الاسلام، ص۷۶٫
  • برای نمونه ر.ک: علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول / محمد حمیدالله، مجموعه الوثایق السیاسیه للعهد النبوی و الخلافه الراشیده.
  • محمّد جعفر جعفری لنگرودی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج۱، ص ۷۳۹٫
  • کنوانسیون وین، ۱۹۶۹، ماده ۷٫
  • وهبه الزحیلی، آثارالحرب فی الفقه الاسلامی، ص۶۶۷٫
  • امام خمینی، تحریر الوسیله، ج۱، ص۴۸۶٫
  • سید محمد حسن موسوی بجنوردی، القواعد الفقهیه، ج۳، ص۱۳۵-۱۵۵٫
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا