• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

حقوق روند تصمیم گیری در سازمان های بین المللی

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 3
  • بازدیدها 261
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
روند تصمیم گیری در سازمان های بین المللی


تصمیم گیری، مهم ترین فعالیت سازمان های بین المللی است. جریان تصمیم گیری صرف نظر از نوع تصمیماتی که نهایتاً اتخاذ می شود، انواع محدودی دارد. در این بخش تصمیم گیری را با دیدگاهی حقوقی مورد بررسی قرار می دهیم چرا که در قالب سیاسی تصمیم گیری گسترده تر از آن است که در روند تصمیم گیری گنجانده شود. اکستور در بیان تصمیم گیری بیان می دارد که «در پروسه تصمیم گیری خواهیم فهمید که چه وقایعی در ارکان یک سازمان بین المللی رخ می دهد، زمانی که اراده اعضای آن سازمان هماهنگ و منسجم شده که آن اراده را می توان و می بایست تحت قواعد حاکم بر سازمان مربوطه به منزله تجلی اراده سازمان دانست.»


در مطالعه پروسه تصمیم گیری در سازمان های بین المللی ما نمی توانیم خود را محدود به تصمیمات نهایی بنماییم بلکه می بایست تمامی طبقه های زنجیره تصمیم گیری را مد نظر داشته باشیم.





((پایه های حقوقی تصمیم گیری)) :


اصولاً برای اتخاذ یک تصمیم می بایست زمینه حقوقی برای آن پی ریزی نمود. قدرت و توانایی سازمان های بین المللی محدود به آن چیزی است که در اساسنامه به آن تصریح شده لذا هیچ تصمیمی نمی تواند خارج از این حیطه ی قانونی منشأ اثر باشد. این مسئله که آیا یک سازمان بین المللی برای اتخاذ تصمیمی خاص دارای صلاحیت است یا خیر امری است که بستگی به تفسیر اساسنامه ی آن سازمان دارد. در چنین مواقعی که صلاحیت ارگان برای تصمیم گیری به چالش افتاده توصیه می شود که ابتدا به تفسیر اساسنامه مبادرت گردد, تا صلاحیت سازمان یا ارگان مربوط محرز شود و بعد آن رکن مبادرت به اخذ تصمیم نماید. در سایر موارد ممکن است یک نهاد حقوقی خاص تصمیماتی فرا تر از صلاحیتش اتخاذ نماید که بعد ها باطل گردد. احتمال چنین بطلانی زمانی بر سازمان ها تأثیر گذار است که ارگان مربوطه می بایست که تصمیم بگیرد که ابتکار عمل (طرح مقدماتی) خاص لازم است یا خیر. با این وجود در مدتی که در خصوص صلاحیت یک نهاد در موضوعی خاص, دلیلی در دست نباشد این امر به معنای عدم اختیار تصمیم گیری آن نهادنیست. اصولاً هر رکن تصمیم گیرنده قبل از طرح ریزی هر تصمیم در خصوص مسأله صلاحیت, توافق حاصل شود. در مواردی که چنین توافقی وجود نداشته باشد. قدرت قانونی تصمیم ممکن است بعداً مورد مناقشه قرار گیرد, مثلاً مسأله هزینه های خاص نیروهای سازمان ملل متحد.


قانون تصمیم گیری ها با یک ابتکار (طرح مقدماتی) آغاز می شود. این ابتکار عمل عمدتاً برای یک تصمیم خاص مورد نیاز نیست بلکه شامل بحث در خصوص موضوع مربوطه می باشد. ابتکار عمل اصولاً توسط دولت ها, سازمان های دیگر, نهادهای سازمان های مربوطه, گروه های ذینفع و افراد صورت می گیرد.که به بررسی آن ها می پردازیم.


اصولاً تصمیم گیری مؤثر نباید وابسته به پیشنهاداتی اتفاقی باشد بلکه می بایست حاصل روند و پروسه ای مستمر باشد و این امر با ضمیمه شدن یک پیشنهاد در ر*اب*طه با فعالیت های آتی در متن یک تصمیم مقدم بر آن حاصل می شود.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
پیشنهاد (ابتکار) توسط دولت ها:


دولت ها, مهم ترین مبتکران تصمیمات در تصمیم گیری سازمان های بین المللی می باشند. و به استثناء جامعه ی اروپایی که حق انحصاری ابتکار در بیشتر موارد در اختیار کمسیون ها ست در سایر سازمان های بین المللی دولت ها حق ابتکار عمل را دارند. تنها محدودیت ابتکار عمل دولت ها, در خصوص صلاحیت ذاتی سازمان های بین المللی است . به عبارت دیگر ابتکار عمل ها در مورد تصمیماتی مجاز است که خود سازمان صلاحیت انعقاد آن را داشته باشد. دولت ها تمایل ندارند که پیشنهاداتشان رد شود, این اتفاق زمانی رخ می دهد که سایر دول برای بحث در خصوص آن موضوع خاص به حد کفایت آمادگی نداشته باشد. به همین دلیل دولت ها اکثراً پیش از آن که پیشنهادی را ارائه دهند با سایر دول به مشورت می پردازند. چنین مشورت هایی ممکن است در جلسه ای منطقه ای یا در ضمن کنفرانس بین المللی صورت گیرد.





ابتکار عمل توسط سایر نهادهای سازمان:


الف- دبیرخانه:


دبیرخانه یک سازمان, بالاخص در مورد تصمیماتی که درباره ی دبیرخانه است می تواند اختیاراتی برای ارائه ابتکار در مورد یک تصمیم را داشته باشد. اصولاً تصمیمات مهم مربوط به مزایا و مسئولیت ها توسط اعضاء اتخاذ می گردد اما آن ها اغلب برای ارائه ابتکار در این خصوص به دبیر خانه تفویض اختیار می نمایند. بدین ترتیب ممکن است دبیرخانه برای اتخاذ ابتکار عمل البته در حوزه ی اختیارات اعطا شده به او, آزادی هایی داشته باشد. مثال مربوطه را می توان در قطعنامه ۱۲۳۷ مجمع عمومی سازمان مللل مورخ ۲۱ اگوست ۱۹۵۸ یافت. این قطعنامه به دبیر کل سازمان ملل اختیار اتخاذ ترتیبات عملی را داد تا به طور شایسته ای در حفظ مقاصد و اصول منشور در روابط لبنان و اردن عمل نماید.


به موجب این دستورالعمل کلی, دبیر کل نمایندگان خاصی را به عمان اعزام نمود و با ابتکار عمل خود موافقت نامه ای را در خصوص مزایا و مصونیت های نماینده اش با دولت اردن منعقد نمود. سوای اختیارات محدود ابتکار عمل که تمامی دبیرخانه ها به واسطه نفس و ماهیتشان یا به واسطه ی اختیارات خاص دارا می باشند برخی دبیرخانه ها به واسطه اساسنامه سازمان دارای اختیاراتی برای اتخاذ ابتکار عمل در حوزه های عام تری می باشند.




ب- نهادهای تخصصی مستقل:


نهادهایی که شامل نمایندگان دولت ها نیست ممکن است بدون هیچ وابستگی به دولت, دارای ابتکار بوده و می تواند طرح مقدماتی را به سازمان پیشنهاد دهند. در سازمان ملل چندین ارگان متخصص مستقل وجود دارند که ابتکار عمل های مهمی برای تصمیم گیری دارند. مثلاً. کمسیون حقوق بین المللی, در خصوص وضع قاعده و تدوین و توسعه حقوق بین الملل چندین موضوع پیشنهادی برای همکاری با دبیر خانه سازمان ملل ارائه داده و کمیته مشورتی بودجه و مسائل اداری, هیئت مرکزی دائمی مواد مخدر, هر کدام در زمینه کاری خود ممکن است به ابتکار عمل هایی دست بزنند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
((ابتکار عمل توسط سایر سازمان های بین المللی)) :


برخی سازمان های بین المللی می توانند تصمیماتی را برای سایر سازمان های بین المللی ابتکار نمایند. سازمان مللل متحد و آژانس های تخصصی در توافقات دو جانبه این اختیار را دارند که موضوعاتی را به دستور جلسات سازمان های دیگر پیشنهاد نمایند. اما چنین پیشنهاداتی در مورد موضوعات دستور جلسات, ابتکار عمل واقعی در تصمیم گیری نیست, چرا که ارائه یک طرح پیشنهادی توسط یک سازمان به دستور جلسه سازمان دیگر تنها عملی مقدماتی در روند تصمیم گیری است.


ابتکار عمل توسط اشخاص:


افراد در بعضی موارد تأثیر شگرفی بر رفتار و یا حتی استقرار سازمان های بین المللی می گذارند اما تأثیر آن ها بر ابتکار عمل در سازمان های بین المللی معمولاً به طور غیر مستقیم می تواند باشد. شیوه ای که معمولاً در این فرایند ها به کار می رود دعوت یک کنفرانس بین المللی خصوصی از نخبگان است که توصیه هایشان می تواند تأثیر متقاعد کننده شایان ذکری بر به فعالیت وا داشتن ارگان های عمومی داشته باشد.


بعد از ابتکار عمل (طرح مقدماتی) توسط ارگان های نام برده در بالا نوبت به تهیه و تدارک پیش نویس متن می گردد برای اتخاذ تصمیمات.


تهیه و تدارک پیش نویس متن :


طرح های پیشنهادی تصمیمات عموماً پیش از آن که ارائه شوند، کاملاً ساخته و پرداخته می شوند. این مسئله نه تنها هنگامی که طرح و پیشنهادات می بایست مؤثر باشد صادق است بلکه حتی اگر قرار باشد، طرح مذکور از بالاترین میزان حمایت برخوردار باشد نیز صدق می کند.


(تهیه پیش نویس ):


تهیه پیش نویس بالاخص در خصوص پیشنهادات پیچیده تأثیر مهمی در نتیجه نهایی دارد. تغییر الگوی یک پیشنهاد در آخرین مراحل مذاکرات بسیار دشوار است. ممکن است نمایندگان بحث در مورد پیشنهادی را در قالبی که با آموزه های آن ها متفاوت است با دشواری بپذیرند. لذا در اغلب موارد پیش نویس اصلی برای پروسه تصمیم گیری بدون تغییر باقی می ماند. کما اینکه در کنواسیون ۱۹۵۸ حقوق دریاها در کنوانسیون روابط دیپلماتیک و کنسولی و در مورد کنوانسیون حقوق معاهدات، ساختار اولیه پیش نویس کمیسیون حقوق بین الملل چندان تغییری نکرده است.


در بسیاری از سازمان های بین المللی، تصمیمات نهایی نیاز به اکثریتی مناسب دارد و این اکثریت برای عبارات خاصی یا اصطلاحات و لغات طرح پیشنهادی نیز به طور جداگانه ای مورد نیاز است. برای همین در این موارد جمله بندی پیش نویس از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.


مذاکره در مورد طرح پیشنهادی:


اعضا برای شناخت دقیق موقعیت خود می بایست پیش از برگزاری جلسات، از طرح های پیشنهادی آگاهی کامل داشته باشند. معمولاً در تهیه و تدارک طرح های پیشنهادی مهم، این اطلاع رسانی صورت می پذیرد.


قوانین اساسی چندی مقرر داشته اند که طرح های پیشنهادی مربوط به اصلاحات اساسی می بایست حداقل ۶ ماه قبل از تشکیل جلسات برای اعضا فرستاده شود تا بتوانند در آن مورد به بحث و مذاکره بنشینند.۱ و پیشنهادات خود را ارائه نمایند. توزیع به موقع طرح های پیشنهادی باعث می شود تا اعضا بتوانند در خصوص آن، با مقامات داخل (از جمله پارلمان) بحث کرده و بتوانند به گونه ای نظر نهایی داخلی را در خصوص آن طرح اعلام نمایند. این امر می تواند جایگزین نیاز به تصویب بعدی می شود.


بعد از مذاکره و اصلاحات (در صورت نیاز) و خاتمه مذاکرات در مورد طرح های پیشنهادی نوبت به رأی گیری نسبت به طرح ها می گردد.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
آخرین ویرایش:
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
717
Points
0
منابع:


  • صالح صدیقی
  • موسسه ی برگزیدگان ملک پور
  • مهندس بدرالدین الله یاری
  • میثم نوری
  • Reasonable alternative means
  • منشور سازمان ملل متحد
  • ممتاز . جمشید و رنجبریان . امیر حسین ، حقوق بین الملل بشردوستانه {مخاصمات مسلحانه داخلی } ، ( تهران : نشر میزان ، چاپ دوم ، بهار ۱۳۸۶ .
  • ضیایی بیگدلی. محمد رضا ، حقوق جنگ ، (تهران : انتشارات دانشگاه علامه ، چاپ اول ، ۱۳۷۳ .
  • ضیایی بیگدلی . محمد رضا ، حقوق معاهدات بین المللی ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ دوم ، ۱۳۸۴ .
  • ضیائی بیگدلی . محمد رضا ، حقوق بین الملل عمومی ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ بیست وششم ، ۱۳۸۵
  • ضیائی بیگدلی. محمد رضا ، اسلام و حقوق بین الملل ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ هشتم ، ۱۳۸۵ ،.
  • عمید زنجانی . عباسعلی ، فقه سیاسی اسلام ، ( انتشارات امیر کبیر، تهران ، ۱۳۷۳ . جلد ۳٫
  • طباطبایی . سید محمد حسین ، تفسیر المیزان ، ( چاپ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، جلد ۵ .
  • بلز . چیکایا ، چکیده رویه قضایی در حقوق بین الملل عمومی ، ترجمه : همایون حبیبی . ( انتشارات دانشگاه علامه . چاپ اول . ۱۳۸۷٫
  • روسو . شارل ، حقوق بین الملل عمومی ، تر جمه دکتر محمد علی حکمت ، جلد اول ، ( تهران : دانشگاه تهران ،۱۳۴۷
  • شلتوت . شیخ محمود ، جنگ وصلح در اسلام . ترجمه شریف رحمانی .
  • وزارت امور خارجه ایران ، حقایقی چند درباره اختلافات ایران و عراق راجع به شط العرب : ( تهران ، انتشارات وزارت امور خارجه ، ۱۳۴۸
  • پطرس غالی ، جنبش آفریقایی – آسیائی : ترجمه دکتر فرج ا.. ناصری . انتشارات خردمند . تهران . ۱۳۴۹٫
  • ((کتب فارسی)) :
  • ۱- تقی زاده انصاری. مصطفی، حقوق سازمان بین المللی، نثر قومس، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰٫
  • ۲- فلسفی. هدایت الله، حقوق معاهدات بین المللی، فرهنگ نشر نو، چاپ دوم، تهران، ۱۳۸۳٫
  • ۳- کلیادکلود. آلبر، سازمان های بین المللی از آغاز به امروز (همبستگی بین المللی) ترجمه و تحقیق از هدایت الله فلسفی، تهران، نشر فاخته، ۱۳۷۱٫
  • ۴- موسی زاده. رضا، سازمان های بین المللی، نشر میزان، تهران، ۱۳۸۰٫
  • ۵- سویی. اریک، تأثیر و مفهوم کنسانسوس در تدوین حقوق بین الملل، برگردان از دکتر ابراهیم بیگ زاده، مجله تحقیقات حقوقی، ش ۱۰٫
  • ۱- بیگ زاده. ابراهیم، جزوه درسی حقوق سازمان های بین المللی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، سال تحصیلی ۸۲- ۱۳۸۱٫
  • ۲- میرعباسی. سید باقر، جزوه درسی حقوق سازمان بین المللی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، سال تحصیلی ۷۷- ۷۶٫
  • «پایان نامه»:
  • ۱- سالار کمری. محمد، «بررسی اتحادیه پست جهانی و نقش پست در ارتباطات بین المللی»، رساله ارشد، (دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۰).
  • ۲- کورکی نژاد قرائی. علی، «ارزیابی قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد»، رساله ارشد، (دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۲).
  • Asammoah, O.Y the legal significance of Declaration of the General Assembly of the United Nations. (l966)
  • ۲- Basak A., Decision of the United nations organs in the judgements and opinion of the international court of justice, Wroclaw (l 969)

  • ۳- J. and kaufman. J How United Nations Decision are made, layden (1961).
  • nashreedalat . ir
  • قانون مدنی ایران، ماده ۱۸۳٫
  • ناصر کاتوزیان، دوره مقدّماتی حقوق مدنی (اعمال حقوقی، قرارداد – ایقاع)، ص۱۸
  • سید حسن امامی، حقوق مدنی، ج ۱، ص۱۵۸٫
  • محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج ۲۱، ص۲۲۶٫
  • کنواسیون وین ۱۹۶۹ راجع به حقوق معاهدات، بند ۱ ماده ۲٫
  • برای نمونه ر.ک علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول / محمد حمیدالله، مجموعه الوثایق السیاسیه للعهد النبوی و الخلافه الراشیده.
  • محمّد بن علی قلقشدی، صبح الاعشی فی کتابه الانشاء، ج۱۴، ص ۱۳٫
  • احسان الهندی، الحرب و السلام فی دوله الاسلام، ص۷۶٫
  • برای نمونه ر.ک: علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول / محمد حمیدالله، مجموعه الوثایق السیاسیه للعهد النبوی و الخلافه الراشیده.
  • محمّد جعفر جعفری لنگرودی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج۱، ص ۷۳۹٫
  • کنوانسیون وین، ۱۹۶۹، ماده ۷٫
  • وهبه الزحیلی، آثارالحرب فی الفقه الاسلامی، ص۶۶۷٫
  • امام خمینی، تحریر الوسیله، ج۱، ص۴۸۶٫
  • سید محمد حسن موسوی بجنوردی، القواعد الفقهیه، ج۳، ص۱۳۵-۱۵۵٫
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا