• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

حقوق تاثیرجنگ بر معاهدات بین المللی از دیدگاه حقوق بین الملل و اسلام

  • نویسنده موضوع MAHDIS
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 6
  • بازدیدها 310
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
تاثیرجنگ بر معاهدات بین المللی از دیدگاه حقوق بین الملل و اسلام

به رغم عزم ملل متحد به محفوظ داشتن جهان از بلایای جنگ و مصایب آن که به بیان در نمی گنجد . جنگ همچون همیشه تاریخ ، واقعیت درد ناک زندگی بشردر نیمه دوم سده قرن بیستم باقی ماند . تاکنون بیش از یکصد جنگ چه آنهایی که جنبه بین المللی داشته اند و چه جنگ های داخلی روی داده است که غیر از تلفات مادی و نابودی میلیونها انسان ، اساس آن صلح و پیشرفت را از بیخ وبن برکنده است . جنگ و توسل به زور که در دوران گذشته و به لحاظ حقوق بین الملل کلاسیک، اصل حاکم بر روابط میان کشورها بوده ، امروزه همچون عامل مخرب روابط بین الملل و در نتیجه ناقض مقررات حقوق بین الملل شناخته شده است .


البته حقوق بین الملل علی رغم پذیرش اصل ممنوعیت توسل به زور و تحریم جنگ در مواردی مبادرت به جنگ را مشروع و قانونی دانسته است . در مورد جنگ دو نظریه افراطی وجود دارد : عده ای جنگ را مطلقاً محکوم می کنند و عده ای دیگر بدون هیچ گونه قید و شرطی از آن تجلیل به عمل می آورند . البته نظریه بینابینی نیز مطرح است که به موجب آن ، جنگ در برخی حالات مضر، لیکن لازم است . عقاید دانشمندان حقوق بین الملل منعکس کننده این گوناگونی است :


الف). از دید برخی از دانشمندان ( مخصوصاً دانشمندان مکتب ناسیونال سوسیالیست )جنگ یک پدیده ما فوق حقوق است .


ب). از نظر بسیاری از دانشمندان مکتب حقوق موضوعه ، جنگ نسبت به حقوق یک پدیده بیگانه است . ج). بالاخره دکترین حاکم پس از انعقاد پیمان بریان – گلوک این است که جنگ پدیده ای مخالف حقوق است که خصیصه اساسی آن این است که نه ما فوق و نه ماوراء حقوق ، بلکه کاملاً ضد حقوق است. علی رغم نظریات ضد و نقیض مطروحه ، امروزه جنگ به عنوان یک واقعیت ، دارای مفهوم حقوقی است .


درمنشور ملل متحد هم که در ( ماده ۲ بند ۴ ) اعضاء متعهد گردیده اند که (( در روابط بین المللی خود از تهدید به زور یا استعمال آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا از هر روش دیگری که با مقاصد ملل متحد مباینت داشته باشد )) خودداری کنند . در منشور به جای جنگ یا توسل به جنگ از عبارت ((تهدید به زور یا استعمال آن )) استفاده گردیده شده است .


و اما از لحاظ حقوق اسلام ، در قرآن کریم حتی یک آیه هم نمی توان یافت که دلالت یا اشاراتی به آن داشته باشد که باید با توسل به جنگ به اهداف خود رسید .البته حقوق اسلام درموارد استثنایی، مبادرت به جنگ را مشروع تلقی می نماید .


پس بنابراین جنگ به عنوان یک واقعیتی انکار نشدنی و مذموم در روابط بین کشورها می باشد که ممکن است بر روی بسیاری از مسائل در ارتباط با کشورها، تاثیر گذار گردد . که در این تحقیق به سایر مسائلی که می تواند جنگ تاثیر گذار باشد پرداخته نخواهد شد . بلکه تنها به تاثیر جنگ مسلحانه بر روی معاهدات بین المللی از دیدگاه حقوق بین الملل و اسلام ، و آن هم با تاکید برجنگ عراق علیه ایران به عنوان دو کشور مسلمان، پرداخته خواهد شد. ودر آخر مطالب را با یک نتیجه گیری به پایان خواهیم برد .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
تعریف جنگ از دیدگاه حقوقی


جنگ یکی از جلوه های بارز توسل به زور است . فرهنگ اصطلاحات حقوق بین الملل ، توسل به زور را به دو صورت مضیق و موسع تعریف کرده است:


توسل به زور در مفهوم نخست ، عبارتست از هر گونه عمل قهر آمیزی که نتوان آن را اقدامی نظامی قلمداد کرد . اما در مفهوم دوم ، کلیه تدابیر و عملیات نظامی ، از جمله جنگ را نیز شامل می گردد .


بنابراین جنگ را می توان از دید تاریخی ، سیاسی . اقتصادی . نظامی . جامعه شناختی ، ماوراء الطبیعه وعلم اخلاق مورد مطالعه و بررسی قرار داد . طبق نظر مورد قبول ، در جنگ یک پدیده آسیب شناسی اجتماعی و یک عامل تغییر شکل سیاسی دیده می شود . این عامل تغییر شکل سیاسی ، تجلی بسیار والای اراده کشوری است و جنگ یک خصیصه فوق العاده حاکمیت کشوری می باشد . ریمون آرون جنگ را یک اقدام اجتماعی می داند که ناشی از اراده اجتماعات سیاسی سازمان یافته است که به منظور غلبه یکی بر دیگری تحقق می پذیرد . طبیعی است ملاحظات مذکور از دید حقوقدانی که نظرش باید معطوف و محدود به مفهوم حقوق جنگ باشد ، مورد توجه نیست .


در حقوق بین الملل ، جنگ شیوه اجبار همراه با اعمال قدرت و زور است که می توان آنرا از نظر حقوقی چنین تعریف کرد : جنگ به عنوان (( ابزار سیاست ملی )) ، مجموعه عملیات واقدامات قهرآمیز مسلحانه ای است که در چارچوب مناسبات کشورها ( دو یا چند کشور ) روی می دهد و موجب اجرای قواعد خاصی در کل مناسبات آنها با یکدیگر و همچنین با کشورهای ثالث می شود . در این جهت ، حداقل یکی از طرفین مخاصمه در صدد تحمیل نقطه نظر های سیاسی خویش بر دیگری است . به این ترتیب ، عملیات قهرآمیز مسلحانه وسیله و هدف تحمیل اراده مهاجم است .


از تعاریف ارائه شده در بالا میتوانیم این چنین بیان داریم که جنگ به عنوان یک واقعیتی استثنایی و پدیده ای طبیعی می باشد که در طول تاریخ به کرات رخ داده است و به عنوان یک پدیده ای فراطبیعی جلوه گر نمی نماید بلکه پدیده ای طبیعی می باشد . در طول تاریخ جنگ های متعددی اعم از داخلی و بین المللی رخ داده است که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران هزار انسان شده است .


ویژگی جنگ، استثنایی بودن آن می باشد و طبعاً قواعد مربوط به آن هم که به عنوان حقوق جنگ شناخته می گردد ،قواعدی استثنایی می باشد . حقوق جنگ شامل مجموعه اصول وقوائدی است که حاکم بر روابط میان کشوهای متخاصم با یکدیگر و یا میان کشورهای متخاصم با کشورهای بیطرف می باشد که کشورهای درگیر وبی طرف را به نوعی ملزم به رعایت آن حقوق می نماید .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
بررسی حقوق جنگ از دیدگاه اسلام و حقوق بین الملل


اسلام به عنوان یک دین کامل و جامع ، همان گونه که برای سایر امور برنامه دارد برای جنگ ودفاع هم مقررات وبرنامه خاصی دارد ودر قرآن وسنت وفقه تاریخ اسلام به صورت مفصل درباره آن بحث شده است . اسلام توسل به زور وتجاوز را مردود می داند ولی دفاع وجهاد آزادیبخش را با شرایطی واجب ولازم می شمرد؛ سیره عملی رسول خدا (ص) وامامان معصوم بیانگر وجوب آن است جنگهای مجاز اسلامی عبارتند از جهاد دفاعی با غیرمسلمانان، جهاد دفاعی با یاغیان مسلمان وجهاد آزاد یبخش ویا جهاد ابتدایی . اکثریت قریب به اتفاق جنگهای زمان پیامبر اکرم (ص)وحضرت علی (ع) وامام حسن وامام حسین جنبه دفاعی داشته اند . اسلام برای جهاد ومجاهدات ارزش واعتبار زیادی قایل شده است وحتی در قرآن، آیاتی در این باب پرداخته شده است . هدف از جهاد اسلامی، دفع ت*ج*اوز ویا پیشگیری از آن ویا برداشتن موانع از سر راه پیشرفت اسلام است وکشور گشایی وغارت وچپاولگری وتجاوزو ستمگری درآن راه ندارد. زیرا اگر چنین باشد اسلام به عنوان دین خشونت و جنگ معرفی می گردد . و در واقع اسلام دین سلم و آشتی و صلح است و در آن خشونت راه ندارد .


جهاد دفاعی اصولاً منوط به اذن کسی نیست وتمام مسلمانان اعم از زن و مرد وپیر وجوان وحتی بیمارانی که توان حمل سلاح یا کمک به سایر رزمندگان را داشته باشند موظف به شرکت در آن هستند ودر عرصه بین المللی هم مشروع می باشد . در جهاد دفاعی با متجاوزان داخلی که بر علیه امام عادل قیام مسلحانه نموده اند ، اذن امام یانایب ونماینده آن لازم است.


واما در جهاد ابتدایی حضور و اذن امام معصوم ونایب او لازم است وشرکت مسلمانان در آن واجب کفایی است وبا اعلان قبلی ومهلت کافی واتمام حجت همراه با دعوت به اسلام ویا پذیرفتن شرایط صلح وعدم پذیرفتن آن توسط دشمنان آغاز می شود .


جهاد ابتدایی بر بیماران، پیران فرتوت، کوران و شلان وکسانی که برای تامین هزینه زندگی افراد تحت تکفل خود وتهیه وسیله سفر مشکل دارند واجب نیست . زیرا در اسلام شرایطی را برای رزمندگان در جنگ ابتدایی به میان آورده است که با توجه به شیعه و سنی بودن افراد متفاوت می باشد . جهاد ابتدایی از نظر زمان و مکان محدودیتهایی دارند و قبل از اقدام دشمن، در ماههای حرام وحرم مکه اغاز نمی شود ولی اگر دشمنان پیشدستی کنند این ممنوعیت از بین می رود . واین در واقع نشان از اهمیتی است که اسلام برای جهاد ابتدایی قایل شده است . زیرا که در جهاد ابتدایی بحث توسعه و نفوذ اسلام مطرح است و منافع فردی و شخصی نیست که نتوان به آن مبادرت نمود .


واما از دیدگاه حقوق بین الملل ، در اصل، توسل به زور وتجاوز واشغال ممنوع است ولی دفاع مشروع فردی وجمعی ودفع ت*ج*اوز وعملیات نظامی برای حفظ صلح امنیت بین المللی، در ماده ۵۱ منشور ملل متحد مجاز شناخته شده است . در میثاق ملل متحد ومنشور ملل متحد وسایر قراردادها واسناد بین المللی بر این امر تاکید شده است و در منشور ملل متحد ، شورای امنیت ضامن حفظ وبقای صلح معرفی شده است . ولی آنچه در میثاق و منشور و کنوانسیونها ومعاهدات آمده با آنچه واقعیت عینی دارد متفاوت است وسازمان ملل وشورای امنیت آن ، از سیاستگری وبی عدالتی وگرایش به قدرتها وابر قدرتها مصون نمانده است وبا برخوردهای چندگانه وتبعیض در مسایل بین المللی ، روزنه امید کشورهای ضعیف را مسدود نموده است .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
واما درمقایسه بین دیدگاه اسلام وحقوق بین الملل درباره جنگهای مشروع ، نظر اسلام عادلانه ترو منطقی تر وعملی تر است واز ضمانت اجرای بهتری برخوردار است. ضمانت اجرایی که در عمق جان وباور مسلمانان ریشه دارد. اسلام جنگ را تنها راه حل نمی داند بلکه آنرا آخرین راه حل می داند ومعتقد است پیشگیری از وقوع جنگ ، بهتر از خوب جنگیدن وخوب دفاع کردن است و به همین دلیل به مسلمانان توصیه می نماید که تا حد امکان وتوان آمادگی رزمی خود را خود را حفظ ودشمنان خدا ورسول ودشمنان خود را مایوس نمایند و با مرابطه و مانورهای بزرگ وکوچک آگاهی وهشیاری خود را به دشمنان اعلام نمایند . تا حالت ترسی در بین دشمنان شما به وجود آید تا به شما قصد ت*ج*اوز و حمله نداشته باشند .


و اینکه نظراسلام وحقوق بین الملل درباره ضرورت اعلان جنگ، مشابه است .آغاز جنگ آثار حقوقی فراوانی داردکه اهم آنها عبارتند از قطع روابط دیپلماتیک بین متخاصمان ، حق مصادره وضبط اموال طرفهای درگیرتوسط طرف مقابل ، اخراج اتباع دول متخاصم از سرزمین طرف دیگر ، پایان یا تعلیق قراردادهای بین المللی و لزوم بی طرفی کشورهای ثالث نسبت به جنگ . جنگ بر روابط خصوصی اتباع طرفهای متخاصم نیز تاثیر می گذارد وموجب توقف مبادلات بازرگانی ورفت وآمدهای بین آنها می شود . اموال خصوصی اتباع متخاصمان جز در موارد ضرورت نظامی و با پرداخت خسارت عادلانه از تعرض مصون ومحفوظ است.


اشغال وتجاوز نظامی به سرزمین دیگران از نظر اسلام و حقوق بین الملل محکوم است ولی علیرغم این محکومیتها ، عملاً شاهد آن هستیم .حقوق اسلام برای سرزمینهایی که درجهاد فتح می شوند دستورات وقواعد ومقررات دقیقی دارد که باتوجه به نوع مقابله ومقاومت دشمن دربرابر مجاهدان رفتار با آنها متفاوت است. اراضی فتح شده وتمام آنچه که درآن است غنیمت جنگی محسوب می شود ولی زمینهای آباد در زمان فتح برای همیشه به عنوان وقف برعموم مسلمانان باقی می ماند وخراج آن به مصرف امور عام المنفعه مسلمانان می رسد .


دربحث ضمانت اجرای حقوق جنگ دراسلام وحقوق بین الملل قواعد ومقرراتی وجود دارد که در مقام مقایسه، قوانین ومقررات اسلام بسیار پیشرفته تر ودقیق وعملی تر است وازضمانت اجرای بهتری برخوردار است. در ر*اب*طه با پرداخت غرامت وخسارت جنگی نیز در هر دو سیستم حقوقی ضوابط ومقرراتی وجود دارد که در این باره هم حقوق اسلام دقیقتر ، پیشرفته تر وعادلانه تر است وکاملاً به آن عمل شده است ولی در نظام حقوق بین الملل هنوز قوام وسامان نیافته وبه صورت عادلانه به آن عمل نمی شود .زیرا حقوق بین الملل در ارتباط با ملل مختلف، با هر دیدگاه و تفکری می باشد ولی در حقوق اسلام که طرفین آن بیشتر مسلمانان می باشند پس بهتر به آن عمل می نمایند .


در زمینه حقوق معاهدات نظامی حقوق اسلام بسیار غنی است وآیات وروایات وتفاسیر وسیره عملی معصومین و نظرات فقهی گواه این غنی می باشد ودر مقایسه با حقوق معاهدات نظامی پایان جنگ از دیدگاه حقوق بین الملل، بسیار پیشرفته تروشفاف تر ودقیق تر است ودر بسیاری از موارد ، موضوعات پایان جنگ در حقوق بین الملل وحقوق اسلام با هم شبیه هستند وحتی عنوان مشابه دارند . تفاوت حقوق اسلام با حقوق بین الملل درباره حقوق جنگ در منشاً واهداف وضمانت اجرایی آنها می باشد .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
تاًثیر جنگ برروابط بین کشورها


وقوع جنگ نه تنها آثار مهم واساسی بر روابط کشورهای متخاصم با یکدیگر می گذارد ، بلکه بر کشورهای ثالث نیز تاثیر می بخشد .


جنگ در ر*اب*طه با کشورهای متخاصم آثار زیر را بر جای می گذارد .


۱). قطع روابط دیپلماتیک وکنسولی .


یکی از جلوه های اساسی ومهم میان کشورها روابط دوستانه ومسالمت آمیز میان آنها می باشد . اما بروز جنگ که تجلی غیر قابل اعراض روابط خصمانه و غیر مسالمت آمیز میان کشورها ست . نمی تواند با روابط دیپلماتیک و کنسولی هم سوئی داشته باشد . در نتیجه به محض ایجاد جنگ روابط دیپلماتیک و کنسولی کشورهای متخاصم خود به خود وبدون نیاز به اعلام صریح قطع می شود . اما در عمل ممکن است در مواردی هم اینگونه نباشد. از جمله در جنگ ایران وعراق که نمایندگان دیپلماتیک خود را تا سالها حفظ کردند تا اینکه به درخواست ایران این روابط کاملاً قطع شد و نمایند گان به کشور خود باز گشتند .


۲). مصادره وضبط اموال دولتی دشمن


۳).اخراج اتباع کشور دشمن


۴).وضعیت قراردادهای بین المللی :


– یکی از علل اختتام قرار دادهای بین المللی ، جنگ می باشد . زیرا ظاهراً بین جنگ و وجود قراردادهای بین المللی یک نوع عدم هماهنگی وتضاد وجود دارد . واینکه یکی از مواردی که کنوانسیون ۱۹۶۹ وین از شمول خود مستثنی کرده است به مانند مسئله مسئولیت و جانشینی ، مسئله جنگ و مخاصمات مسلحانه می باشد . البته عمده بحث های که در کمیسیون حقوق بین الملل ودر کنفرانس ۱۹۶۹وین هم صورت گرفته است این بوده است که چون اساساً جنگ ممنوع است و قاعده آمره است چگونه می تواند در کنار حقوق معاهدات مورد مطالعه قرار بگیرد . وقتی که یک عمل متخلفانه است و عمل متخلفانه نمی تواند موجب شود که یک عمل حقوقی بر اثر عمل خلاف صورت بگیرد . و اینکه بر اساس حقوق عرفی می توانیم مورد بررسی قرار دهیم و آثار آن را مورد مطالعه قرار دهیم .


و همانطور که بیان نمودیم یکی از علل اختتام قرار دادهای بین المللی ، جنگ می باشد . زیرا ظاهراً بین جنگ و وجود قراردادهای بین المللی یک نوع عدم هماهنگی وتضاد وجود دارد.


اما این اصل کلی ، استثنائاتی به شرح ذیل در بر دارد :


الف). مقررات مربوط به زمان جنگ : شامل قراردادهایی که اختصاصاً به قصد اجرا در زمان جنگ منعقد شده است . مانند طرز رفتار با اسیران جنگی یا منع استعمال برخی سلاحها و….


ب). مقررات مربوط به وضعیت های عینی ، به مانند خط مرزی و….که از ارزش بین المللی برخوردار می باشند و عمل جنگ ،آثاری بر اینگونه معاهدات نمی تواند داشته باشد .


ج). جنگ نسبت به قراردادهای چند جانبه در مورد کشورهای که در جنگ شرکت دارند حال تعلیقی دارد . ولی در خصوص کشورهای بی طرف این قراردادها همچنان معتبر بوده و اجرا می شود .


واما یکی از مهم ترین اصول در بحث تاثیر جنگ بر روی معاهدات بین المللی اصل وفای به عهد در معاهدات می باشد که در معاهدات بین المللی همواره باید مراعات گردد تا تزلزل و بی ثباتی در معاهدات ایجاد نگردد . که این اصل مورد توجه حقوق معاهدات و حقوق اسلام می باشد و تاکیدات زیادی در حقوق اسلام بر آن گردیده شده است .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
اصل وفای به عهد به عنوان مهم ترین اصل در حقوق معاهدات


مبنای خصوصیت یا نیروی الزام حقوق معاهدات ، اصل وفای به عهد یا احترام به عهود می باشد . این ویژگی که غالباً به منزله نوعی (( قانون قوانین )) شناخته شده است . قانونی که از حیث ساختار جنبه آمره JUS COGENS و به عنوان ضرورت اولیه وجود و پیوستگی یک نظم حقوقی بین المللی شناخته می شود . به عقیده کلسن ، اصل وفای به عهد ، قاعده یا اصل بنیادینی است که هر قاعده حقوقی اعم از بین المللی و داخلی بر آن استوار است . وبالاخره عهدنامه حقوق معاهدات در ماده ۲۶ خود اصل وفای به عهد را ترسیم می نماید . وبیان می دارد که { هر معاهده لازم الاجرایی ، طرفها را ملتزم می کند و باید توسط آنها با حسن نیت به اجرا درآید }.


در رویه قضایی ، درقضیه صلاحیت در امر شیلات بین انگلستان و جمهوری فدرال آلمان علیه ایسلند دیوان بین المللی دادگستری ، این اصل بسیار مهم را ابراز نمود وآنهم همین بحث اصل وفای به عهد {pacta sunt servanda } بود . بنابراین همانطور که اصل وفای به عهد مقرر می دارد ؛ اجرای با حسن نیت یک معاهده بین المللی برتمامی کشورهای که آن را پذیرفته اند ، فرض است . البته نمی توان در این باره تردید داشت که قاعده (( وفای به عهد )) در حقوق بین الملل ، خاصه در حقوق معاهدات ، حائز ارزش بسیاری است . زیرا از جمله منابع قواعد حقوق بین الملل قراردادی محسوب می شود و اگر اصل مصونیت معاهدات مراعات نگردد ، تعادل حقوقی و قضایی جامعه بین المللی که از واجبات حیات آن جامعه است از میان می رود و اختلال شدیدی در آن روی می دهد. باید توجه نمائیم که قاعده ربوس که نقطه مقابل قاعده وفای به عهد است ؛ عمل وخدمت بسیار مفیدی در جامعه بین المللی انجام می دهد که سخت قابل ملاحظه است . چون در حقیقت قاعده ای است که بر طبق آن می توان فسخ معاهده ای را در هنگامی که شرایط و اوضاعی که از موجبات انعقاد آن معاهده بوده و بطور اساسی تغییر کرده است اعلان نمود .


اصل وفای به عهد درمعاهدات بین المللی از دیدگاه اسلام


از دیدگاه اسلام، دولت اسلامی موظف است به معاهداتی که با دولتهای دیگر منعقد می کند وفادار باشد . هیچ دینی به مانند اسلام انسانها را تشویق به وفای به عهد و پیمان نمی کند و این ریشه در فطری بودن لزوم عمل به معاهدات دارد . حیات جمعی انسانها بدون احترام به عهد وپیمان امکان پذیر نیست . اسلام انسانها را در صورت انعقاد پیمان با یکدیگر ، فقط در برابر هم مسئول نمی داند بلکه آنها در برابر خداوند نیز مسئول خواهند بود وعهد آنها ، عهد با خداوند هم محسوب می شود .


قرآن کریم در این باره می فرماید (( واوفوا بعهد الله اذا عاهدتم )) به عهد اللهی چون پیمان بستید وفا کنید . فلسفه تاکید اسلام بر لزوم وفای به معاهدات همان اصل همزیستی مسالمت آمیز انسانهاست .

لذا مبنای قاعده لزوم وفای به عهد مبنای عدالت اجتماعی و ضرورت زندگی اجتماعی است . و فطرت انسانی هم حکم به لزوم عمل به معاهدات می کند .


اصل لزوم وفای به معاهدات بیانگر ثبات و استمرار معاهدات است و اصل تغییر بنیادین اوضاع و احوال یکی از حالات اختتام معاهدات را بیان می کند . عده ای اصل لزوم وفای به معاهدات را یک قاعده مقدس و مطلقی می دانند که در راس هرم وجودی قواعد حقوقی است . واما همین اصل وفای به عهد که به عنوان مهم ترین اصل در نظام حقوق بین الملل و در نظام حقوقی اسلام است ، ممکن است بر اساس قاعده ربوس در نظام حقوق بین الملل و همچنین قاعده مصلحت در نظام حقوقی اسلام مورد خدشه قرار گیرد . که به شرح آن می پردازیم .
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS

MAHDIS

نویسنده انجمن + مدیر ارشد بازنشسته
نویسنده انجمن
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-26
نوشته‌ها
7,835
لایک‌ها
16,737
امتیازها
163
سن
23
محل سکونت
Mystic Falls
وب سایت
taakroman.ir
کیف پول من
718
Points
0
منابع:


  • صالح صدیقی
  • موسسه ی برگزیدگان ملک پور
  • مهندس بدرالدین الله یاری
  • میثم نوری
  • Reasonable alternative means
  • منشور سازمان ملل متحد
  • ممتاز . جمشید و رنجبریان . امیر حسین ، حقوق بین الملل بشردوستانه {مخاصمات مسلحانه داخلی } ، ( تهران : نشر میزان ، چاپ دوم ، بهار ۱۳۸۶ .
  • ضیایی بیگدلی. محمد رضا ، حقوق جنگ ، (تهران : انتشارات دانشگاه علامه ، چاپ اول ، ۱۳۷۳ .
  • ضیایی بیگدلی . محمد رضا ، حقوق معاهدات بین المللی ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ دوم ، ۱۳۸۴ .
  • ضیائی بیگدلی . محمد رضا ، حقوق بین الملل عمومی ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ بیست وششم ، ۱۳۸۵
  • ضیائی بیگدلی. محمد رضا ، اسلام و حقوق بین الملل ، ( تهران : گنج دانش ، چاپ هشتم ، ۱۳۸۵ ،.
  • عمید زنجانی . عباسعلی ، فقه سیاسی اسلام ، ( انتشارات امیر کبیر، تهران ، ۱۳۷۳ . جلد ۳٫
  • طباطبایی . سید محمد حسین ، تفسیر المیزان ، ( چاپ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، جلد ۵ .
  • بلز . چیکایا ، چکیده رویه قضایی در حقوق بین الملل عمومی ، ترجمه : همایون حبیبی . ( انتشارات دانشگاه علامه . چاپ اول . ۱۳۸۷٫
  • روسو . شارل ، حقوق بین الملل عمومی ، تر جمه دکتر محمد علی حکمت ، جلد اول ، ( تهران : دانشگاه تهران ،۱۳۴۷
  • شلتوت . شیخ محمود ، جنگ وصلح در اسلام . ترجمه شریف رحمانی .
  • وزارت امور خارجه ایران ، حقایقی چند درباره اختلافات ایران و عراق راجع به شط العرب : ( تهران ، انتشارات وزارت امور خارجه ، ۱۳۴۸
  • پطرس غالی ، جنبش آفریقایی – آسیائی : ترجمه دکتر فرج ا.. ناصری . انتشارات خردمند . تهران . ۱۳۴۹٫
  • ((کتب فارسی)) :
  • ۱- تقی زاده انصاری. مصطفی، حقوق سازمان بین المللی، نثر قومس، چاپ اول، تهران، ۱۳۸۰٫
  • ۲- فلسفی. هدایت الله، حقوق معاهدات بین المللی، فرهنگ نشر نو، چاپ دوم، تهران، ۱۳۸۳٫
  • ۳- کلیادکلود. آلبر، سازمان های بین المللی از آغاز به امروز (همبستگی بین المللی) ترجمه و تحقیق از هدایت الله فلسفی، تهران، نشر فاخته، ۱۳۷۱٫
  • ۴- موسی زاده. رضا، سازمان های بین المللی، نشر میزان، تهران، ۱۳۸۰٫
  • ۵- سویی. اریک، تأثیر و مفهوم کنسانسوس در تدوین حقوق بین الملل، برگردان از دکتر ابراهیم بیگ زاده، مجله تحقیقات حقوقی، ش ۱۰٫
  • ۱- بیگ زاده. ابراهیم، جزوه درسی حقوق سازمان های بین المللی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، سال تحصیلی ۸۲- ۱۳۸۱٫
  • ۲- میرعباسی. سید باقر، جزوه درسی حقوق سازمان بین المللی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، سال تحصیلی ۷۷- ۷۶٫
  • «پایان نامه»:
  • ۱- سالار کمری. محمد، «بررسی اتحادیه پست جهانی و نقش پست در ارتباطات بین المللی»، رساله ارشد، (دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۰).
  • ۲- کورکی نژاد قرائی. علی، «ارزیابی قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد»، رساله ارشد، (دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ۱۳۷۲).
  • Asammoah, O.Y the legal significance of Declaration of the General Assembly of the United Nations. (l966)
  • ۲- Basak A., Decision of the United nations organs in the judgements and opinion of the international court of justice, Wroclaw (l 969)

  • ۳- J. and kaufman. J How United Nations Decision are made, layden (1961).
  • nashreedalat . ir
  • قانون مدنی ایران، ماده ۱۸۳٫
  • ناصر کاتوزیان، دوره مقدّماتی حقوق مدنی (اعمال حقوقی، قرارداد – ایقاع)، ص۱۸
  • سید حسن امامی، حقوق مدنی، ج ۱، ص۱۵۸٫
  • محمد حسن نجفی، جواهر الکلام، ج ۲۱، ص۲۲۶٫
  • کنواسیون وین ۱۹۶۹ راجع به حقوق معاهدات، بند ۱ ماده ۲٫
  • برای نمونه ر.ک علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول / محمد حمیدالله، مجموعه الوثایق السیاسیه للعهد النبوی و الخلافه الراشیده.
  • محمّد بن علی قلقشدی، صبح الاعشی فی کتابه الانشاء، ج۱۴، ص ۱۳٫
  • احسان الهندی، الحرب و السلام فی دوله الاسلام، ص۷۶٫
  • برای نمونه ر.ک: علی احمدی میانجی، مکاتیب الرسول / محمد حمیدالله، مجموعه الوثایق السیاسیه للعهد النبوی و الخلافه الراشیده.
  • محمّد جعفر جعفری لنگرودی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج۱، ص ۷۳۹٫
  • کنوانسیون وین، ۱۹۶۹، ماده ۷٫
  • وهبه الزحیلی، آثارالحرب فی الفقه الاسلامی، ص۶۶۷٫
  • امام خمینی، تحریر الوسیله، ج۱، ص۴۸۶٫
  • سید محمد حسن موسوی بجنوردی، القواعد الفقهیه، ج۳، ص۱۳۵-,155
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : MAHDIS
بالا