• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

معرفی شهر اهواز

  • نویسنده موضوع .ATLAS.
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 3
  • بازدیدها 356
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

.ATLAS.

مدیر آزمایشی تالار زبان
پرسنل مدیریت
کاندیدای مدیریت
نقاش انجمن
تیزریست
کاربر VIP انجمن
طراح آزمایشی
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-24
نوشته‌ها
2,844
لایک‌ها
26,518
امتیازها
198
سن
19
کیف پول من
8,418
Points
448
معرفی شهر اهواز

rmw0_ahvaz-attracions-white-bridge.jpg


شهر اهواز یکی از شهرهای گردشگری و منحصر به فرد در استان خوزستان است که از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی در این استان بهره مند است. وجود فرهنگ ها و قومیت های مختلف در کنار جاذبه های گردشگری و تنوع غذایی موقعیتی را فراهم کرده است که به یکی از شهرهای مهم استان خوزستان تبدیل شود. به همین دلیل معرفی شهر اهواز از اهمیت بالایی برخوردار است. اهواز توسط رودخانه کارون به دو قسمت تقسیم شده است که در هر سمت آن می توانید شاهد مناطق دیدنی و ویژگی های متفاوتی از شهر باشید.

این شهر دارای طایفه های مختلفی از عرب، لر و بختیاری است که در کنار یکدیگر زندگی می کنند. اهواز شرایط آب و هوایی متنوعی دارد اما بهترین فصل آن زمستان و بهار است که معمولا خبری از گرد و خاک نیست و طبیعت بسیار زیبایی دارد. وجود فرهنگ ها و قومیت های مختلف در این شهر باعث شده تنوع بالایی از غذاهای محلی و سنتی در اهواز ایجاد شوند. در این مطلب با شهر اهواز، مناطق گردشگری، موقعیت جغرافیایی و فرهنگ غذایی آن آشنا خواهیم شد.



آشنایی با اهواز

شهر اهواز یکی از کلان شهرهای استان خوزستان است که تنوع بسیار بالایی را از قومیت ها را در خود جای داده است. اهواز یکی از شهرهای زنده و جذابی است که شب های آن از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. این شهر دارای شرکت های پتروشیمی و ملی حفاری مختلفی است که از لحاظ اقتصادی نیز موقعیت خوبی را برای این شهر رقم می زند. همه ما اهواز را با رودخانه کارون می شناسیم که از مهمترین قسمت های شهر اهواز است و معمولا در تمام طول روز در حال فعالیت است. زبان مردم شهر اهواز فارسی است اما با توجه به تنوع قومیت ها قطعا با لهجه های مختلفی مانند بختیاری، شوشتری، آبادانی و همچنین زبان عربی روبرو می شوید.



موقعیت جغرافیایی شهر
شهر اهواز در استان خوزستان و در بخش جلگه ای واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا 18 متر است و با وسعتی نزدیک به 20.000 هکتار یکی از شهرهای وسیع استان خوزستان و همچنین کشور ایران است. رودخانه کارون در شهر اهواز که از کوه های بختیاری سرچشمه می گیرد این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است. این شهر ارتباط زمینی و هوایی مختلفی با سایر نقاط کشور دارد و بندرهای مختلفی را به هم متصل می کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:
امضا : .ATLAS.

.ATLAS.

مدیر آزمایشی تالار زبان
پرسنل مدیریت
کاندیدای مدیریت
نقاش انجمن
تیزریست
کاربر VIP انجمن
طراح آزمایشی
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-24
نوشته‌ها
2,844
لایک‌ها
26,518
امتیازها
198
سن
19
کیف پول من
8,418
Points
448
آب و هوای شهر اهواز
شهر اهواز در استان خوزستان به سبب موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوای متنوعی است. به طور کلی این استان در دو منطقه جلگه ای و کوهستانی طبقه بندی می شود. قسمت های جلگه ای شامل مناطق جنوبی این استان است و قسمت های کوهستانی شامل بخش های شمال و شرق است. این موضوع باعث شده شهرهای این استان دارای آب و هوای مختلفی باشند. اهواز یکی از شهرهای چهار فصل است که هر فصل آن زیبایی مخصوص به خود را دارد. به طور کلی زمستان و بهار بهترین فصل های اهواز هستند که از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار است.


قومیت ها
اهواز بزرگترین شهر استان خوزستان است که علاوه بر وسعت زیاد خود قومیت های متفاوتی را در خود جای داده است. طبق آخرین سرشماری ها این شهر دارای جمعیتی بالغ بر 2.000.000 نفر است و تقریبا 5 درصد جمعیت کل این استان را به خود اختصاص داده است. با گذری در بازارها و کوچه و خیابان های اهواز شاهد طایفه ها و ایل های مختلفی می شوید که به طور کلی در سه دسته ترک، لر و عرب قرار می گیرند. بختیاری ها و عرب ها بیشترین آمار افراد این شهر هستند.

منطقه های معروف اهواز
رود کارون یکی از رودهای بزرگ ایران است که شهر اهواز را به دو قسمت تقسیم می کند. این تقسیم بندی باعث شده منطقه ها و محله های مختلفی در شهر اهواز ایجاد شوند. به طور کلی بخش غربی این شهر شامل منطقه هایی پرجمعیت تر مانند کیان آباد، گلستان و کیانپارس است. فلکه ساعت یکی از فلکه های معروف اهواز است که به عنوان هسته مرکزی بخش غربی به شمار می رود. بخش شرقی شهر اهواز بیشتر شامل مراکز خرید و بازارهای مختلف است البته منطقه های مسکونی معروفی نظیر زیتون کارمندی، شهرک نفت و کوروش نیز در این قسمت قرار دارند. برای خرید در اهواز قطعا ناچار خواهید بود به بخش های غربی مانند شریعتی، خیابان نادری(معروف ترین خیابان و بازار شهر اهواز)، آزادگان و خیابان امام مراجعه کنید.



گردشگری
اهواز معروف ترین و محبوب ترین شهر استان خوزستان است که از جنبه های مختلفی در این استان مورد توجه قرار گرفته است. این شهر از شهرهای صنعتی و نفت خیر ایران است که مهاجران زیادی را به همین علت در خود جای داده است. شهر اهواز در طول جنگ های تحمیلی دچار تخریب بسیاری شد اما پس از بازسازی های صورت گرفته همچنان خود پابرجا است. همانطور که گفتیم اهواز یکی از شهرهای چهار فصلی است که در کنار جاذبه های گردشگری متنوع خود به یکی از قطب های مهم گردشگری تبدیل شده است. از مراکز تاریخی گرفته تا بازارها و امامزاده های مختلفی که هر کدام از زیبایی خاص خود برخوردار هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از مهمترین مناطق دیدنی شهر اهواز آشنا کنیم.



بازار عبدالحمید
یکی از سنتی ترین بازارهای شهر اهواز بازاری به نام بازار عبدالحمید است که در بخش شرقی اهواز و بین خیابان های امام خمینی و نادری واقع شده است. در این بازار می توانید از کاروان سرای شیخ خزعل دیدنکنید. بازار عبدالحمید در گذشته یکی از بازارهای مرکزی و اصلی اهواز بود که معمولا محل رفت و آمد بزرگان و ثروتمندان شهر به شمار می رفت. این بازار هم اکنون به عنوان یکی از بازارهای محلی اهواز در حال فعالیت است و در بین بازارهای ارزان شهر جای گرفته است.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .ATLAS.

.ATLAS.

مدیر آزمایشی تالار زبان
پرسنل مدیریت
کاندیدای مدیریت
نقاش انجمن
تیزریست
کاربر VIP انجمن
طراح آزمایشی
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-24
نوشته‌ها
2,844
لایک‌ها
26,518
امتیازها
198
سن
19
کیف پول من
8,418
Points
448
موزه هنرهای معاصر

یکی از جاذبه های گردشگری در شهر اهواز موزه هنرهای معاصر است که با گالری های متفاوت خود در 2 طبقه در حال فعالیت است. این موزه در سال 1338 شروع به فعالیت کرد. در این موزه آثار متفاوتی از هنرمندان استان خوزستان و سایر استان ها نگهداری می شوند که دیدن آنها خالی از لطف نیست. این موزه در کنار جنبه فرهنگی خود شاهد برگزاری سمینارها، همایش ها و دوره های مختلفی است.



پل سفید
یکی دیگر از جاذبه های دیدنی شهر اهواز پل سفید نام دارد. البته به آن پل معلق هم می گویند که به عنوان یکی از پل های مهم شهر اهواز به شمار می رود. قدمت این پل متعلق به سال 1315 است که بر روی رودخانه معروف کارون قرار گرفته است. پل معلق از زیبایی زیادی برخوردار است مخصوصا در شب ها که شاهد گردشگران زیادی در کنار آن خواهید بود. این پل به دلیل قدمت تاریخی خود به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.



دانشگاه سه گوش
احتمالا درباره دانشگاه سه گوش اهواز زیاد شنیده باشید. دانشگاه سه گوش یا همان دانشگاه ادبیات استان خوزستان در ن*زد*یک*ی رود کارون واقع شده است. این ساختمان در طی سالیان مختلف با کاربردهای متفاوتی فعالیت کرده است. در ابتدا به عنوان بانک ملی مرکزی شروع به فعالیت کرد سپس به استانداری تبدیل شد. و بعدها این ساختمان به عنوان دانشکده پزشکی دانشگاه جندی شاپور مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه امروزه به عنوان دانشگاه ادبیات در حال فعالیت است. البته هم اکنون این ساختمان بدون هیچ گونه فعالیتی وجود دارد و به دلیل قدمت زیاد آن دچار آسیب های مختلفی شده است که در حال حاضر در حال مرمت و بازسازی آن هستند.



آرامگاه علی بن مهزیار
آرامگاه علی بن مهزیار یکی از مناطق مذهبی و زیارتی شهر اهواز است که بنای آن در بین قدیمی ترین ساختمان های اهواز قرار می گیرد. علی بن مهزیار از یاران امام رضا (ع) بود که از دانشمندان زمان خود به شمار می رود. این مسجد در سال 201 هجری قمری تاسیس شد و پس از مرگ علی بن مهزیار به عنوان زیارتگاه وی در نظر گرفته شد. این آرامگاه یکی از قسمت های مذهبی اصلی اهواز است که میزبان مراسمات مذهبی مختلفی می باشد.



لشکرآباد
لشکرآباد یکی از منطقه های معروف اهواز است که در یک محله عرب نشین واقع شده است. در این محله شاهد مغازه های خوراکی مختلفی نظیر فلافل، سمبوسه، قارچ سوخاری خواهید بود. اکثر این مغازه ها به صورت سلف سرویس هستند و لذیذترین فلافل های خوزستان را می توانید در این منطقه میل کنید. لشکرآباد یک خیابان بزرگ است که از ابتدا تا انتهای آن را مغازه های فلافل فروشی مختلف تشکیل داده اند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .ATLAS.

.ATLAS.

مدیر آزمایشی تالار زبان
پرسنل مدیریت
کاندیدای مدیریت
نقاش انجمن
تیزریست
کاربر VIP انجمن
طراح آزمایشی
تاریخ ثبت‌نام
2020-07-24
نوشته‌ها
2,844
لایک‌ها
26,518
امتیازها
198
سن
19
کیف پول من
8,418
Points
448
فرهنگ غذایی
شهرهای مختلف استان خوزستان دارای غذاهای بومی و محلی مختلفی هستند البته برخی از غذاها در تمام شهرهای این استان وجود دارند. به طور کلی غذاهای سنتی هر شهر متناسب با پوشش گیاهی، فرهنگ و آب و هوای آن منطقه است. تنوع غذایی نیز مانند جاذبه های دیدنی، هتل ها و صنایع دستی از جمله مهمترین ویژگی های یک شهر به شمار می رود. اهواز دارای فرهنگ غذایی بسیار زیادی است که این فرهنگ به دلیل تنوع زیاد قومیت ها در این شهر است.
اکثر غذاهای این شهر تند هستند و رنگ و بوی کاملا بی نظیری دارند. غذاهای تشکیل شده از ماهی معمولا معروف ترین غذاهای اهواز هستند که به روش های مختلفی طبخ می شوند. سایر غذاهای این شهر که محبوبیت زیادی دارند شامل سمبوسه، میگو، پاکوره، رنگینک، نافله، ماهی صبور، حمیس توله و قلیه ماهی هستند. در ادامه با برخی از غذاهای معروف شهر اهواز و مواد تشکیل دهنده آنها آشنا می شویم.
ماهی صبور
ماهی یکی از مواد غذایی اصلی در شهر اهواز و به طور کلی استان خوزستان است. این شهر دارای تنوع بسیار بالایی از ماهی های مختلف است که هر کدام طعم و عطری خاص خود دارند و برای پخت یک غذای خاص مورد استفاده قرار می گیرند. ماهی صبور یکی از ماهی های معروف اهواز است که به صورت تنوری طبخ می شود و در داخل شکم آن سبزی، تمر هندی و ادویه های مختلف قرار داده می شود. این ماهی طعم بسیار لذیذی دارد و به صورت های مختلفی سرو می شود.
قلیه ماهی
یکی دیگر از غذاهای محبوب اهواز قلیه است که از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از غذاهای سنتی و لذیذ استان خوزستان شناخته می شود. این غذا نوعی خورشت است و در کنار برنج سفید سرو می شود. برای تهیه قلیه ماهی می توان از ماهی های مختلفی نظیر شیر و یا شوریده استفاده کرد. این غذا نیز با سبزی تازه، تمر هندی، ادویه و رب گوجه تهیه می شود. معمولا این غذا به صورت تند سرو می شود.
فلافل
همانطور که می دانید فلافل یکی از غذاهای اصلی استان خوزستان است که این روزها در شهرهای مختلف تهیه می شود. ماده اصلی تهیه این غذا نخود است که به دلیل پروتئین بالایی که دارد به عنوان یکی از غذاهای ارزشمند مورد استفاده قرار می گیرد. سایر موادی که برای تهیه فلافل استفاده می شوند شامل تخم مرغ، سیب زمینی، جعفری و ادویه های مخصوص هستند. این غذا را می توانید در اکثر خیابان های شهر اهواز تهیه کنید.
حمیس توله
حمیس توله یکی از غذاهای محبوب اهواز است که شباهت زیادی به بورانی دارد و طعم بسیار لذیذی دارد. برای تهیه این غذا از گیاه پنیرک استفاده می شود که از گیاهان محلی استان خوزستان است. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد و برای طبخ آن از ادویه های مختلف، رب انار و گاهی اوقات نارنج استفاده می شود. مهمترین خواص دارویی حمیس توله شامل افزایش ترشح شیر، باز کردن مجاری کبد و همچنین درمان بیماری های تنفسی است.
قلیه تخم مرغ
قلیه تخم مرغ یکی دیگر از غذاهای آسان و محبوب اهواز است که در بین غذاهای سنتی این شهر قرار می گیرد. برای تهیه این غذا از سبزی قلیه، تمر هندی، رب گوجه، روغن، تخم مرغ و آرد گندم استفاده می شود.
پاکورا
پاکورا یکی دیگر از غذاهای محبوب در میان مردم استان خوزستان است که در شهر اهواز نیز به وفور یافت می شود. پاکورا ظاهری شبیه به کوکو دارد. موادی که برای تهیه این غذا استفاده می شوند شامل تخم مرغ، ادویه، آرد نخود و سبزی مخصوص هستند.
خرید در اهواز
یکی از مهمترین نکاتی که درباره هر شهر بهتر است بدانید آشنایی با مراکز خرید و شناخت سوغاتی های مخصوص هر منطقه است. قطعا خرید سوغاتی یکی از هیجان انگیزترین قسمت های هر سفر است. محبوب ترین سوغاتی های خوراکی در اهواز شامل خرما و ماهی هستند. اما با گشتی در شهر می توانید با سایر سوغاتی های این شهر مانند لباس های محلی، کلوچه های مختلف و وسایل تزئیناتی آشنا شوید. اهواز دارای بازارهای سنتی مختلفی است که هر کدام محصولات متفاوتی را عرضه می کنند.
بازار کاوه یکی از بازارهای معروف اهواز است و دارای تنوع بالایی از محصولات خوراکی و همچنین البسه می باشد. این بازار در ن*زد*یک*ی رودخانه کارون قرار دارد و دارای فست فودهای مختلفی از فلافل و سمبوسه است. اما اگر به دنبال مراکز خرید لوکس و مدرن هستید بهتر است از مرکز خرید زیتون، مرکز خرید مهزیار، مرکز خرید کارون در خیابان نادری دیدن کنید. سایر مراکز خرید این شهر شامل مرکز خرید زهره، سیتی سنتر هیراد، مجتمع تجاری اداری برج، بازار امام رضا و پاساژ نخل هستند.
سفر به این شهر میتواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشید.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان
امضا : .ATLAS.
بالا