• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

روانشناسی مناسب ترین سن ازدواج برای دختران از نظر روانشناسی

  • نویسنده موضوع Parmin
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 238
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Parmin

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-04-06
نوشته‌ها
226
لایک‌ها
118
امتیازها
43
کیف پول من
0
Points
0
در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی در مورد مناسب ترین سن ازدواج برای دختر خانوم ها صحبت کنیم.
در ابتدا نیاز است که به این نکته اشاره شود که ما نمی توانیم به طور قطعی یک سن مشخص را به عنوان سن مناسب ازدواج تعیین کنیم چون سن مناسب برای هر شخصی با توجه به ویژگی های فردی شخص و موقیعت و محل زندگی فرد متفاوت است.
اما اگر بخواهیم محدوده ی آن را تعیین کنیم می توانیم بگوییم مناسب ترین سن ازدواج، برای دختران بین سن ۲۲ تا ۲۷ سالگی است.
در واقع می توان گفت که ازدواج در این سنین، احتمال طلاق را پایین تر می آورد. و ازدواج قبل از ۲۰ سالگی و بعد از ۳۰ سالگی می تواند خطر افزایش طلاق را به دنبال داشته باشد، که در اینصورت می توانیم به کلید طلایی ازدواج اشاره کنیم:
«در ازدواج های زودهنگام نرخ طلاق بیشتر است، در ازدواج های دیر هنگام میزان طلاق زیاد است»
البته که بحث ما در اینجا در مورد کلیات است و ما نمی توانیم بگوییم قطعا هرکس زیر ۲۰ سال ازدواج کند شرایط لازم برای ازدواج را ندارد و کسی که بالای ۳۰ سال ازدواج کند، زندگی موفقی نخواهد داشت.
البته که استثنائاتی در این موارد وجود دارد. ولی بهتر است که برای ازدواج در این سنین بسیار دقت شود.
زمان مناسب برای ازدواج دختران به چه عواملی بستگی دارد؟
برای تعیین سن مناسب ازدواج فاکتورهای متفاوتی وجود دارد.
قبل از اشاره کردن به فاکتورها لازم است که بدانیم برای هر فرد، هر خانواده و هر اجتماع کوچک و بزرگ سن مناسب ازدواج متفاوت است.
پس برای پیدا کردن بهترین سن برای ازدواج لازم است که هر فرد را با توجه به شرایط زندگی و شرایط عقلی خودش بسنجیم.
مثلا سن مناسب ازدواج درجوامع روستایی و شهری با توجه به نوع فرهنگ و نوع تغذیه و شرایط فردی متفاوت است.
همچنین سن مناسب ازدواج در اقلیم های جغرافیایی متفاوت نیز فرق می کند.
مثلا دختری درجنوب و در مناطق گرمسیری نسبت به دختر خانومی که در یک منطقه ی سردسیر زندگی می کند از نظر جسمی زودتر به بلوغ می رسد و به دنبال آن ممکن است زودتر آمادگی ازدواج را پیدا کند.
به طور کلی می توان گفت سن ازدواج دختران به ژنتیک آنها ربط دارد.
عوامل تاثیر گذار بر سن مناسب ازدواج
این عوامل عبارتند از:


  • بلوغ جسمی
  • بلوغ روانی
  • بلوغ عاطفی
  • بلوغ اجتماعی
در ازدواج هر فردی، چه دختر و چه پسر، رسیدن به بلوغ جسمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و شرط اولیه و لازم و نه کافی، برای ازدواج است.
برای شروع زندگی مشترک نیاز است که فرد به بلوغ جسمی و ج*نس*ی رسیده باشد تا توانایی برقراری روابط زناشویی و همچنین توانمندی باروری را داشته باشد.
البته توجه به این نکته ضروری است که بدانیم فرآیند بلوغ حدودا ۵ سال طول می کشد و به عنوان مثال، اگر علائم بلوغ در دختر خانمی در سن ۱۱ سالگی شروع به نمایان شدن کرد به این معنا نیست که آن دختر خانوم از نظر جسمی، آمادگی ازدواج را دارد،
بلکه نیاز است از زمان شروع علائم تا حدودا ۵ سال زمان بگذرد تا دختر خانوم به مراحل آخر بلوغ ج*نس*ی که عادت ماهانه است برسد و از نظر جسمی آمادگی ازدواج را داشته باشد.
در کنار آمادگی جسمی برای ازدواج، عامل مهم دیگری به نام بلوغ روانی وجود دارد.
بلوغ روانی به این معنی است که فرد از نظر شخصیتی رشد کرده باشد و به پختگی کامل و شناخت نسبت به خود رسیده باشد و درک درستی از زندگی مشترک داشته باشد.
رشد فکری و بلوغ روانی، بعد از بلوغ جسمانی رو به تکامل می رود، پس از بحران بلوغ، فرد استعدادها و توانمندی های خود را بهتر می شناسد و با شناختی که از خودش به دست می آورد بیشتر تصمیماتش به جای اینکه نشات گرفته از احساساتش باشد، بر پایه ی عقل و منطق است.
رشد عاطفی
رشد عاطفی
یکی دیگر از عامل هایی است که باید برای تشخیص سن ازدواج به آن بسنده کرد.
رشد عاطفی سبب می شود که فرد بر احساسات و افکار خود کنترل داشته باشد و توانایی مهار و یا ابراز احساسات درونی خود مانند احساس خشم، غم، ترس، هیجان و خوشحالی را در زمان مناسب داشته باشد.
رشد اجتماعی نیز در کنار تمام این عوامل از اهمیت زیادی برخوردار است و ارتباط بسیار ن*زد*یک*ی با رشد عقلانی و رشد روانی فرد دارد.
دختر خانومی که از رشد اجتماعی خوبی برخوردار باشد، روابط زناشویی را بهتر درک می کند، احترام متقابل را به جا می آورد و از نقش ها و وظایف و مسئولیت های هر دو طرف درک درست و روشنی دارد و نسبت به انها آگاه است.
موارد ذکر شده از جمله مواردی هستند که در تعیین اینکه آیا فرد از نظر سنی مناسب ازدواج هست یا خیر، مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز است که به تمام این موارد توجه ویژه شود.
گاهی افراد صرف اینکه احساس کنند از نظر جسمی به بلوغ رسیده اند، فکر می کنند که آمادگی ازدواج را دارند در صورتی که نیاز هست برای تصمیم گیری در مورد ازدواج به تمام مسائل ذکر شده توجه شود و بدانیم که نبود هر کدام از این عوامل می تواند موفق بودن ازدواج را به چالش بکشاند.

منبع: مشاورانه
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

بالا