• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

حقوق کسبه جزء کیست؟

ساعت تک رمان

فاطمه تاجیکی✾

موسس سابق انجمن تک رمان
کاربر افتخاری
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2019-11-10
نوشته‌ها
1,373
لایک‌ها
21,126
امتیازها
118
سن
24
محل سکونت
قلب دخترم...
وب سایت
forums.taakroman.ir
کیف پول من
7,321
Points
142
گرچه در قانون تجارت (ق.ت.) کسبه جزء تاجر محسوب می شوند، ولی از بعضی الزامات قانونی مثل داشتن دفاترتجارتی (روزنامه، کل، دارایی و کپیه) و یا ثبت اسم در دفتر تجارتی در نقاطی که قوه قضاییه تاسیس کرده است معاف هستند. حال این مساله اهمیت پیدا می کند که چه کسانی کسبه جزء قلمداد می شوند؟

به موجب نظامنامه ماده 19 ق.ت. مصوب رییس قوه قضاییه در روزنامه رسمی مورخ 8/12/1380 "افراد حقیقی ... با شرایط زیر کسبه جزء محسوب می شوند:

اول- کسبه، پیشه وران، تولیدکنندگان و نظایر آنها که میزان فروش سالیانه آنان از مبلغ یکصد میلیون ریال تجاوزنکند.

دوم- ارایه کنندگان خدمات در هر زمینه ای که مبالغ دریافتی آنها در قبال خدمات ارایه شده در سال از مبلغ پنجاه میلیون ریال تجاوزنکند."

پس با این نظامنامه کسبه جزءمشخص شدند: کسبه یعنی هر فردی که مشغول به کسب و کار است چه خواروبار فروش و چه میوه فروش، پیشه وران یعنی کسانی که به وسیله انجام کاری و تغییر در اشیاء امرار معاشمی کنند مانند نجاران و آهنگران، تولیدکنندگان یعنی کسانی که ج*نس*ی را تولید می کنند مانند لباس، کفش و امثال آنها و افرادی مانند اینها اگر فروش سالانه آنها از یکصد میلیون بیشتر نشود کسبه جزء محسوب می شوند. البته این نرخ و قیمت معمولا در هر سه سال باید تعدیل گردد که توسط رییس قوه قضاییه این تعدیل رخ می دهد.

افراد دیگری که خدمات ارایه می دهند مانند خدمات رایانه ای یا خدمات پستی اگر درآمد دریافتی آنها در قبال خدمات بیش از پنجاه میلیون نباشد کسبه جزء محسوب می گردند. البته چنانکه اشاره شد این مبلغ باید هر سه سال یکبار تعدیل شود تا نسبت به تورم روز و مسائل اقتصادی دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد.

هر شخصی که در حال کارکردن است و طبق این نظامنامه جزء کسبه جزء قرار می گیرد مشمول نظامنامه ماده19 ق.ت. می گردد و باید نسبت به آن با او رفتار گردد.



انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : فاطمه تاجیکی✾
بالا