• خرید مجموعه داستان های درماندگان ژانر تراژدی و اجتماعی به قلم احمد آذربخش برای خرید کلیک کنید
  • دیو، دیو است؛ انسان، انسان. هاله‌های خاکستری از میان می‌روند؛ این‌جا یا فرشته‌ای و یا شیطان. رمان دیوهای بیگانه اثر آیناز تابش کلیک کنید
  • رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید

کلسترول یا چربی دور قلب

ساعت تک رمان

فاطمه تاجیکی✾

موسس سابق انجمن تک رمان
کاربر افتخاری
مدیر بازنشسته
تاریخ ثبت‌نام
2019-11-10
نوشته‌ها
1,373
لایک‌ها
21,126
امتیازها
118
سن
24
محل سکونت
قلب دخترم...
وب سایت
forums.taakroman.ir
کیف پول من
7,321
Points
142
کلسترول ‌یا‌ چربی ‌دور ‌قلب
چربی دور قلب نامی است که مردم به کلسترول داده‌اند. کلسترول، ماده‌ای است از دسته چربی‌ها که در ساختمان بسیاری از مواد ب*دن دخالت دارد. این ماده که می‌تواند از طریق غذا به ب*دن وارد شود، در کبد هم ساخته می‌شود و در ساختمان تمام سلول‌های ب*دن شرکت دارد و در واقع، زندگی بدون آن غیرممکن است. کلسترول ماده اولیه ویتامین D و صفراست. تعداد زیادی از هورمون‌های ب*دن مثل هورمون‌های ج*نس*ی و کورتیزول نیز از کلسترول منشا می‌گیرد. با وجود این همه فایده‌ها، کلسترول ماده‌ای منفور است. چرا؟

به موازات بالا رفتن سن در جدار رگ‌های ب*دن رسوباتی از ترکیب چربی‌ها ایجاد می‌شود که روزبه روز ضخیم‌تر شده و در نهایت باعث بسته‌شدن رگ‌ها می‌شود. عنصراصلی و مهم این رسوبات نوعی کلسترول به نام ال‌دی‌ال است که در آزمایش چربی خون به همین نام یعنیLDL گزارش می‌شود. ذکر این نکته لازم است که مقادیر کمتر از یکصد برای ال‌دی‌ال خوب است و البته برای جوان‌ترها و آنانی که فاکتورهای خطر قلبی ـ عروقی بالا ندارند تا مقادیر کمتر 130 هم قابل قبول است. مقادیر بالاتر از اینها نشان‌دهنده سیر پیشرونده به سوی رسوب چربی‌هاست که اصطلاح علمی آن آترواسکلروز است.‌ خطر اصلی آترواسکلروز، بسته‌شدن ناگهانی رگ‌های قلب و مغز است که به ترتیب سکته قلبی و مغزی نامیده می‌شود. این دو بیماری اکنون دلایل اصلی مرگ در جهان پیشرفته است. همین موضوع منفوربودن کلسترول را توجیه می‌کند وباعث شده است همه آنانی که به سلامت‌شان توجه می‌کنند متوجه میزان کلسترول خونشان باشند.
چه باید کرد؟
اولین نکته این است که تاثیر کارهایی مثل کم‌کردن چربی مصرفی و ورزش منظم برخلاف تصور عموم چندان زیاد نیست و حداکثر 10 تا 20 درصد از سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. علت این است که به موازات کم‌شدن کلسترول در غذای مصرفی ، کبد شروع به افزایش تولید کلسترول کرده و در عمل بیشتر کمبود غذایی را جبران می‌کند. در مورد فعالیت بدنی یک تفاوت وجود دارد: اگرچه این فعالیت‌ها تاثیر کمی روی کلسترول دارد، ولی با زیادکردن نوعی کلسترول به نام اچ‌دی‌ال (HDL) که مانع رسوب چربی در اطراف رگ‌ها می‌شود، فواید خود را در بالابردن عمر مفید اعمال می‌کند.
نکته مهم دیگر این است فاکتورهایی که آترواسکلروز را تشدید می‌کند، متعدد است و می‌توان با کم کردن این فاکتورها خطر اثر کلسترول بالا را تا حدی خنثی کرد. عوامل خطر کدام است؟ سیگار کشیدن، بالابودن فشار خون، بالابودن قند خون، بی‌تحرکی و چاقی بخصوص چاقی شکمی فاکتورهای خطر است که در کنار یکدیگر موجب بسته شدن رگ‌ها می‌شود و باید برای کم‌کردن هر یک برنامه داشت.
در نهایت این که داروهای کاهنده کلسترول در کسانی که سطح کلسترول خون آنها بالاست بخوبی موجب کنترل و بهبود می‌شود...



انجمن تک رمان


انجمن رمان نویسی
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

امضا : فاطمه تاجیکی✾
بالا