• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

تاریخ ایران سقوط مادیان

  • نویسنده موضوع SilveRwinG
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 183
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

SilveRwinG

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-07
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
11,847
امتیازها
0
کیف پول من
408
Points
0
کوروش که از اوضاع سیاسی – اداری مادها به خوبی آگاه بود،متوجه شده بو که مردم ماد و حتی اشراف زاده های دربار آژی دهاک از پادشاه ماد ناراضی اند و همچنِین اقوام تابعه ی امپراطوری ماد که مجبور به پرداخت مالیات و تأمین سربازان ارتش بودند، از این وضع بسیار ناخشنودند و در صورت حمله ی کوروش از آژی دهاک پشتیبانی نخواهند کرد.

همه ی این ها راه را برای حمله ی کوروش به هگمتانه می گشود. ولی دلیل اصلی که کوروش را وادار به حمله به ماد کرد، نارضایتی خود مردم پارس بود. پارس ها ا ز حدود سال 614 ق.م به میل خود به مادها پیوسته بودند تا در برابر حمله ی دشمنان ، متحد قدرتمندی داشته باشند.

در عوض پارس ها نیز باید برای حمله به آشور به مادها کمک می کردند. اما مادها پس از غلبه بر آشور و کسب قدرت بسیار، پارس را به یکی از ایالت های امپراطوری خود تبدیل کردند و بر خلاف عهدی که بسته بودند، تمام حاکمان پارس مجبور به پرداخت مالیات های کلان و تأمین سربازان ارتش ماد بودند.

با وجود مالیات هایی که از سوی پارس ها پرداخت می شد،هیچ گونه رسیدگی از سوی مادها وجود نداشت و مردم پارس همچنان در فقر و بدبختی به سر می بردند.

کوروش ضمن بررسی ضعف های دشمنان خود، به آرامی به طرح نقشه ای علیه آنان پرداخت: او نخستین ضربه ی خود را در سال 553 ق.م وارد ساخت.

بنا به نوشته ی هرودوت در کتاب تواریخ:

«آژی دهاک بی درنگ اهالی ماد را فرمان بسیج داد و به قدری آشفتگی خیال داشت که هارپاگ را به فرماندهی این لشگر برگزید. » این فرمانده هنوز از آژی دهاک کینه داشت و برای اولین بار خود او بود که اندیشه ی حمله به ماد را در سر کوروش انداخت. از این رو وقتی لشکریان او با سربازان پارسی روبرو شدند، فقط چند نفر، تن به کشتن دادند و از بقیه عده ای جانب پارسیان را گرفتند ولی قسمت اعظم لشکریان پشت به دشمن کردند. تا آژی دهاک از شکست ننگین سپاه ماد آگاه شد، سوگند یاد کرد که به هرحال کوروش را آسوده نخواهد گذاشت. پس همه ی مادی ها را، چه آنان که در سن و سال خدمت نظام بودند و چه مسن ترها را که هنوز در شهر بودند به خدمت سربازی فرخواند و با این افراد به میدان نبرد شتافت. اما شکست خورد، سربازانش به قتل رسیده و خودش اسیر شد.»


بدین ترتیب، امپراطوری ماد، سرانجام در سال 550 ق.م به دست کوروش پایانی مصیبت بار یافت. اما خود کشور ماد ویران نشد. کوروش با به نمایش گذاشتن مدارا و گذشت و خردمندی خویش مادها را گرامی داشت؛ به بسیاری از آنها مقام بلندی در دربار و ارتش خود داده و هارپاگ را که نقش مهمی در پیروزی کوروش داشت، به فرماندهی کل سپاه ایران برگزید. اوسرزمین ماد را نخستین ایالت یا ساتراپی خود قرارداد و آن را (مادا) نامید و هگمتانه را سالم و بی گزند، پس از پاسارگاد، دومین پایتخت خویش قرار داد، به همین دلیل از آن پس امپراطوری ایران را معمولاً شاهنشاهی ماد و پارس می نامیدند. کوروش همچنین بزرگواری و بخشندگی فوق العاده ای نسبت به آژی دهاک نشان داد، با او با احترام رفتار کرد و به او اجازه داد تا آخر عمر خویش در دربار سلطنتی او اقامت گزیند. او بدین سان توانست با نشان دادن خردمندی یک فرمانروای نیرومند و در عین حال محترم و دادگر، وفاداری اتباع و رعایای خود را جلب کند. اکنون کار او سخت تر از اداره ی قسمتی کوچک از یک امپراطوری بزرگ بود. کوروش کبیر یک امپراطوری ایجاد کرده بود. او با فتح سرزمین ماد فرمانروای تمام سرزمین هایی شد که آژی دهاک برآن ها حکومت می کرد، از جمله بیش تر سرزمین آشور، بلندی های قفقاز، فینیقیه در ساحل دریای مدیترانه و بخش های زیادی از فلات ایران . اما او علاوه بر اینکه عادل بود، جاه طلب نیز بود و می خواست قلمرو خود را به بزرگترین امپراطوری تاریخ تبدیل کند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:
بالا