• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

صنایع دستی گلستان

  • نویسنده موضوع SilveRwinG
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 389
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

SilveRwinG

کاربر تک رمان
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-07
نوشته‌ها
20
لایک‌ها
11,847
امتیازها
0
کیف پول من
408
Points
0
استان گلستان به جهت دارا بودن چشم انداز های کم نظیر، مناظر رویایی و نیز پیشینه ی تاریخی اش دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیار است. بدین جهت این استان همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری می باشد. در کنار این جاذبه ها، وجود تنوع قومی در این استان منجر شده تا صنایع دستی و سوغات های خاص و منحصر به فردی در این منطقه شکل گرفته و مقبول واقع شود. همچنین پیشینه ی هفت هزار ساله این استان سبب گشته تا علاوه بر گردشگران، نظر پژوهشگران و نظریه پردازان رشته های مختلف نیز به این استان معطوف گردد، و اینگونه صنایع دستی و سوغات های استان نه در سطح کشور بلکه در سطح بین المللی نیز مطرح گردد.هتل های گرگان مانند هتل آذین گرگان، سفری رویایی و خاص را تجربه نمایید.
از جمله سوغات ها و صنایع دستی این استان می توان به نان ها و شیرینی های مختلف نظیر نان پادرازی، نان خرما، جز حلوا و نیز صنایعی نظیر ابریشم بافی، قالی ترکن، پوشاک ترکمن، زیور آلات ترکمنی و .... اشاره نمود، که در اینجا به معرفی اجمالی آنها می پردازیم. لذا توصیه می شود با سفر به استان گلستان و ضمن بازدید از جاذبه های گردشگری این استان، از صنایع دستی و سوغات های بی نظیر آن بهره مند شده و با رزرو
• معرفی مهمترین سوغات های استان گلستان

حلوای آوماج
حلوای آوماج

حلوای آوماج را مختص استان گلستان می دانند، به طوری که طرز تهیه ی خاص و منحصر به فرد آن در هیچ جای دیگر شناخته شده نمی باشد. این حلوا که نوعی شیرینی نیز محسوب می شود، در ایام نوروز تهیه می شده است، اما امروزه در بسیاری از شیرینی فروشی های این استان مشاهده می شود. استفاده از شیره انگور و عسل در پخت این حلوا، منجر شده تا آن طعم متفاوت و بی نظیری داشته باشد. فرم لوزی این حلوا که با پودر پسته و بادام تزئین می شود، مورد استقبال بسیاری از گردشگران واقع شده است.

نان پادرازی
نان پادرازی

شیرینی یا نان پادرازی که یک شیرینی ساده استر آبادی محسوب می شود، در فهرست آثار ملی کشور، تحت عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. این نوع شیرینی که پخت آن در آستانه ی سال نو صورت می گیرد، دارای شیرینی کمی بوده و در دو نوع خشک و روغنی پخته می شود. نوع خشک آن در عزاداری ها و مراسم های مذهبی در کنار حلوا و خرما مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نوع روغنی آن نیز جهت پذیرایی میهمان ها د رکنار چای مصرف می گردد. روغن، آرد، گلاب و سیاه دانه از جمله موادی هستند که در تهیه نان پادرازی به کار می روند، و از آنجا که در ترکیب این نوع نان، شکر به کار نمی رود می تواند برای افراد مبتلا به دیابت کم خطر تر باشد.

سرغبیلی
سرغبیلی

سرغبیلی از شیرینی های پر طرفدار استان گلستان و نیز گرگان به شمار می آید. برای تهیه ی خمیر شیرینی سرغبیلی، از شیر یا ماست استفاده می شود. در واقع آرد، مایه خمیر، پودر قند، شیر و شکر مواد تشکیل دهنده ی سرغبیلی به شمار می آیند. جهت پخت این شیرینی، پس از ورآمدن خمیر آن را به شکل گلوله هایی کوچک در آورده و در روغن سرخ می کنند. سپس روغن های جذب شده گرفته می شود و روی آن نیز با خاک قند تزئین می گردد.



جز حلوا
جز حلوا

جز حلوا از حلواهای بسیار سنتی منطقه گلستان به شمار می آید، و پخت آن در شهر هایی نظیر کردکوی مرسوم می باشد. در پخت این نوع حلوا که به حلوای گردویی نیز معروف است، از آرد استفاده نمی شود و در آن از مغز گردو و برنج استفاده می شود. پخت حلوا گردویی بسیار مشکل است و معمولا در مراسم های شب نشینی و یا حتی عزاداری مورد استفاده قرار می گیرد.

خاویار
 خاویار

خاویار تخم گونه ای از ماهیان، تحت عنوان ماهی خاویاری می باشد. تخم خاویار به رنگ های طلایی، سرخ و سیاه موجود می باشد، که رنگ سیاه با ارزش ترین نوع آن به شمار می آید. دریای کاسپی بزرگ ترین منبع ماهیان خاویاری جهان محسوب می شود. سواحل ترکمن نیز مهمترین محل صید ماهیان خاویاری می باشد. صید این نوع ماهی ها از نیمه شهریور هر سال آغاز می شود و تا نیمه ی خرداد سال بعد ادامه می یابد. در طی سال های اخیر، با نظارت شیلات استان گلستان، در برخی شهر های آن فروشگاه هایی برای عرضه ی خاویار راه اندازی گردیده است. گردشگران می توانند با مراجعه به این فروشگاه ها علاوه بر خاویار، سایر محصولات دریایی نظیر میگو، ماهی های متنوع همچون ماهی سفید، ماهی آزاد، ماهی کپور، ماهی کفال و .... را خریداری نمایند.

• معرفی مهمترین صنایع دستی استان گلستان
استان گلستان را می توان یکی از قطب های قوی تولید کننده صنایع دستی همچون فرش ترکمنی، گلیم، قالیچه، پشتی، قارچین، نمد بافی، سوزن دوزی، ابریشم دوزی بر پارچه، گلدوزی، زیور آلات ترکمنی، ساخت آلات موسیقی، ریسندگی و بافندگی الیاف، سبد بافی، وسایل چوبی، پارچه بافی و .... دانست. در اینجا به معرفی مهمترین این موارد می پردازیم.

ابریشم بافی
ابریشم بافی

پیشینه ابریشم بافی در استان گلستان به دوران صفویه منسوب شده است. مردم این منطقه از گذشته های دور با تولید پیله های کرم ابریشم، نخ ابریشم تولید می نمودند، و از آن در بافت انواع فرش، حوله، قالیچه و ..... استفاده می کردند. در حا حاضر نمونه بارز آن در روسری های ترکمنی ابریشمی قابل مشاهده می باشد.
در استان گلستان پارچه های ابریشمی با دستگاه بافت دستی، بافته می شوند. این پارچه ها رنگ های متنوعی دارند و در طرح های حاشیه دار، ساده، چهار خونه و راه راه عمودی تولید می شوند. گردشگران می توانند محصولات متنوع ابریشمی منطقه را که به صورت لباس های محلی، روسری، دستمال، حوله و سفره عرضه می گردد، در طی سفر خریداری نمایند.

قالی ترکمن
قالی ترکمن

قالی ترکمن که دارای بافت خاص و متفاوتی می باشد، پدیده ای خاص در صنعت قالی بافی به شمار می آید. نقوش به کار رفته در قالی ترکمن ذهنی باف بوده و از ارزش هنری نسبتا بالایی برخوردار است. این نقوش ذهنی باف که نشانگر فرهنگ بومی منطقه می باشد، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. قالیچه ها و پشتی های ترکمن را می توان از جمله سوغات های خاص و ارزشمند منطقه معرفی نمود. ارزش هنری بسیار بالای این نوع قالی ها منجر شده تا همواره سیاحان خارجی توجه بسیاری به این نوع قالی ها نشان دهند. بافت این قالی ها که در بین زنان ترکمن رایج بوده است، معمولا توسط دارهای افقی (زمینی) بافته می شوند. قالی های ترکمن به جهت رنگ نسبت به سایر قالی ها دارای تنوع کمتری هستند. این قالی ها بیشتر در دو نوع درشت باف پشمی یا ریز باف ابریشمی تولید می شوند، که مورد استقبال بیشتر گردشگران واقع شده است.

زیور آلات ترکمنی
زیور آلات ترکمنی

از دیگر صنایع دستی استان گلستان می توان به زیور آلات ترکمنی اشاره نمود. این زیور آلات یکی از سوغات های محبوب گردشگران داخلی و خارجی به شمار می آیند، که معمولا از نقره و سنگ عقیق قرمز ساخته می شوند. انواع مختلف و اصلی زیور آلات ترکمنی شامل زیور های سر و پیشانی، زیور های لباس، زیور های کمر، زیور های گوش، زیور های گر*دن و س*ی*نه، زیور های انگشت، زیور مچ دست و .... می شود. امروزه زیور آلات ترکمنی در بسیاری از شهر های استان قابل عرضه می باشد.
در واقع می توان عنوان نمود که زیور آلات در پوشش زنان ترکمن از اهمیت بسزائی برخوردار است، و صرفا جنبه تزئینی نداشته، بلکه ریشه در فرهنگ، رسوم، آئین و آداب اقوام ترکمن دارد. تعدادی از این زیور آلات جنبه های آئینی داشته و برخی نیز نشانگر وضعیت تاهل است. گردشگران معمولا زیور آلات ترکمنی را از بازار های مختلف شهر و به ویژه بازار های سنتی شهر های مختلف استان گلستان خریداری می نمایند.
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:
بالا