• رمان ققنوس آتش به قلم مونا ژانر تخیلی، مافیایی/جنایی، اجتماعی، عاشقانه کلیک کنید
  • رمان ترسناک.فانتزی.عاشقانه‌ مَسخِ لَطیف به قلم کوثر حمیدزاده کلیک کنید

احکام احکام طلاق

  • نویسنده موضوع Matthew
  • تاریخ شروع
  • پاسخ‌ها 0
  • بازدیدها 244
  • Tagged users هیچ

ساعت تک رمان

Matthew

کاربر VIP انجمن
کاربر VIP انجمن
کاربر تک رمان
تاریخ ثبت‌نام
2020-05-07
نوشته‌ها
31
لایک‌ها
11,926
امتیازها
0
کیف پول من
580
Points
19
طلاق از دیدگاه اهل سنت
امامیه معتقد است که طلاق باید در حضور دو شاهد عادل در طهر و با لفظ صطالق صورت گیرد و طبق نظر مشهور علماء شیعه در سه طلاق با یک لفظفقط یک طلاق واقع می شود، ولی مذاهب اهل سنت گفته اند که هر چند طلاق از دیدگاه اهل سنت در حیض حرام است، ولی واقع می شود و طلاق با الفاظ مشتق از طلاق از دیدگاه اهل سنت و الفاظ کتابی واقع می شود و اشهاد درایقاع طلاق لازم نیست؛ بلکه لزوم اشهاد در رجوع مرد به زن مطلقه در طلاق رجعی است و حنفیه معتقد است که اشهاد در رجوع مستحب می باشد.

حنفیه، مالکیه و حنابله در یکی از دو قول خود، معتقدند که سه طلاق در یک لفظ حرام است؛ ولی همه مذاهب طلاق از دیدگاه اهل سنت معتقند که سه طلاق در یک لفظ به صورت جمع واقع می شود، بعد از سه طلاق به اتفاق مذاهب برای ازدواج دوباره مرد بازن نیاز به محلل می باشد،



مدت عده در مطلقات، طبق آیه قرآن، سه قرء است که امامیه و شافعیه و مالکیه قرء را به طهر و حنفیه و حنابله به حیض تفسیر کرده اند و مذاهب به استناد آیات قرآن اتفاق دارند که عده حامل وضع حمل و عده وفات چهار ماه و ده روز است و غیر مدخوله، عده ندارد؛ ولی امامیه می گوید که عده زن بارداری که شوهرش مرده و دورترین زمان از دو زمان وضع حمل و عده وفات است و زن صغیره و یائسه عده ندارند.

فقهای اهل سنت می گویند طبق آیات عده حامل متوفی عنها وضع حمل است و زن یائسه و صغیره سه ماه عده نگه می دارند و فقط حنابله گفته است زن صغیره عده ندارد.

همه مذاهب معتقدند که با انجام ظهار و ایلاء زن بر مردم حرام موقت می شود که مرد باید یا کفاره دهد و رجوع نماید یا زن را طلاق دهد و یا انجام لعان مانند ارتداد نکاح فسخ می شود و غیر از حنفیه همه مذاهب گفته اند که با انجام لعان زن بر مرد حرام مؤید می شود.

به چه طلاقی طلاق سنت (سنی) گفته میشود؟
طلاق سنت (مطابق با سنت نبوی) این است که همسر در طهرى که در آن آمیزش جنسى انجام نگرفته، طلاق داده شود.



هر گاه مسلمان بمنظور برطرف کردن ضررى که متوجه یکى از زوجین است و تنها راه آن طلاق است، قصد طلاق می‏کند، منتظر بماند تا همسر دوران قاعدگى را پشت سر گذاشته پاک شود و وقتى پاک شد، بدون مجامعت یک طلاق دهد و بگوید: «إِنَّکِ طَالِقٌ» تو طلاق هستى،

خداوند می‏فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ»


  • «اى پیامبر، هر گاه همسران را طلاق می‏دهید، (در طهر) براى تکمیل عده شان، طلاق دهید»
پیامبرصلی الله علیه و سلم در تفسیر این آیه زمانیکه ابن عمر همسرش را در حال حیض طلاق داد و عمربن خطاب رضی الله عنه دراین باره از او سؤال کرد، فرمود:

مره فلیراجعها، ثم لیمسکها حتی تطهر، ثم تحیض، ثم تطهر، ثم إن شاء أمسک بعد ذلک، وإن شاء طلق قبل أن یمس فتلک العدة التی أمرالله سبحانه أنتطلق لها النساء.


  • «به ابن عمر دستور بده تا او را بازگرداند و نزد خودش نگه دارد تا اینکه از حیض پاک شود سپس دوباره به حیض افتد و دوباره پاک شود، سپس اگر خواست بعد از آن او را نگه دارد و اگر خواست طلاق دهد باید قبل از آنکه با او همبستر شود او را طلاق دهد. اینست عده‌ای که خداوند دستور داده که زنان در آن طلاق داده شوند».
طلاق بدعت به چه طلاقی گفته میشود؟
طلاق بدعت این است که زن در حال حیض، نفاس یا در طهرى که در آن عمل جنسى انجام گرفته است، طلاق داده شود یا اینکه سه طلاق در یک طهر یا سه طلاق در آن واحد، مانند اینکه بگوید: طلاق است، طلاق است، طلاق است، داده شود.

عبدللّه بن عمر رضی الله عنه که همسرش را در حالت حیض طلاق داده بود، رسول اکرم صلی الله علیه وسلم درباره او، فرمود: «مُرْهُ فَلْیُرَاجِعْهَا ثُمَّ لْیُمْسِکْهَا حَتَّى تَطْهُرَ ثُمَّ تَحِیضَ ثُمَّ تَطْهُرَ ثُمَّ إِنْ شَاءَ أَمْسَکَ بَعْدَ ذَلِکَ وَإِنْ شَاءَ طَلَّقَ قَبْلَ أَنْ یَمَسَّ»




  • «او را امر کن که رجوع نموده و انتظار کند تا پاک شود و دوباره حیض بیاید و دوباره پاک شود، و بعد اگر مایل باشد با وى زندگى کند طلاق ندهد و اگر مایل به طلاق باشد قبل از عمل جنسى طلاق دهد»
و بعد فرمود: «فَتِلْکَ الْعِدَّةُ الَّتِى أَمَرَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَنْ تُطَلَّقَ لَهَا النِّسَاءُ»

  • «این است (طهرى که در آن آمیزش جنسى صورت نگرفته باشد) عدتى‏ که خداوند امر کرده تا زنان براى آن طلاق داده شوند»
شخصى که همسرش را سه طلاق با یک کلمه داده بود، رسول‏اللّه درباره او فرمود: «أَیُلْعَبُ بِکِتَابِ اللّهِ وَأنَا بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ؟»

  • «آیا با قرآن خدا بازى می‏شود و من در میان شما زنده هستم؟» رسول‏اللّه صلی الله علیه وسلم بر این شخص فوق‏العاده خشمگین شد.
طلاق بدعت نزد جمهور علماء مانند طلاق سنت واقع می‏شود و موجب تفریق میان زن و شوهر می‏گردد.

این نوع طلاق حرام است و انجام دهنده آن گناهکار است.
پس اگر مردی زنش را در حال حیض طلاق داد، یک طلاق واقع می‌شود، اگر طلاق رجعی باشد، به اوامر می‌شود که همسرش را به نزد خود باز گردانده تا پاک شود، و دوباره به حیض بیافتد و بعد از آن پاک شود، سپس اگر خواست او را نگه دارد و اگر خواست قبل از آنکه با او همبستر شود او را طلاق دهد همچنانکه پیامبر صلی الله علیه و سلم به ابن عمر دستور داد

.https://taakroman.ir/
 
انجمن رمان نویسی دانلود رمان

آخرین ویرایش:
بالا