- تاریخ ثبتنام
- 2019-11-30
- نوشتهها
- 2,708
- لایکها
- 17,584
- امتیازها
- 114
- محل سکونت
- میان یه عالمه رویا
- کیف پول من
- 675
- Points
- 10
یکى از آموزههاى مهم و اساسى براى پیشرفت و سعادت فرد و اجتماع اشتغال به کار و فعالیّتهاى اقتصادى است.
مکتب حیات بخش اسلام جهت نیل به اهداف مادى و معنوى، انسان را به تلاش مفید و سازنده ترغیب مىنماید و مىفرماید:
«و ان ل*ی*سی للانسان الّا ما سعى؛(1) انسان بدون کار و کوشش از چیزى بهرهاى نمىبرد.»
با نگاهى به سیره معصومین(ع) در مىیابیم که تلاش و پرداختن به فعالیتهاى اقتصادى از ب*ر*جستهترین ویژگىهاى آن بزرگواران(ع) است. آنان با این روش درس بزرگى و عزّت نفس به پیروان راستین خود آموختهاند. این نوشتار نگاهى کوتاه به جنبه کار و فعالیتهاى اقتصادى در زندگى پیشوایان معصوم(ع) دارد.
ارزش کار
کار و تلاش رمز بقاى یک جامعه است. در سیره پیشوایان معصوم(ع) فعالیّتهاى اقتصادى افراد ارزش بالایى دارد. آن بزرگواران کارگران و تولید کنندگان را بسیار تشویق مىکردند سیره عملى پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) این بوده است که بار زندگى خود را شخصاً به دوش مىکشیدند و هیچگاه براى تأمین ضروریات زندگى، خود را وابسته به دیگران نمىکردند، این امر بیانگر نوع نگرش آن برگزیدگان به دنیا و ر*اب*طه آن با آخرت است و بر اندیشههاى انحرافى زهد مآبانه که کار و تولید را با کمالات معنوى و مصالح اخروى در تضاد مىدانستند و یا افکار باطل ارباب مآبانه که کار را وظیفه افراد پست و پایین جامعه مىدانستند، خط بطلان مىکشد.
«انس بن مالک» مىگوید: هنگامى که رسول خدا(ص) از جنگ تبوک بر مىگشت، «سعد انصارى» - یکى از کارگران مدینه - به استقبال آن حضرت آمد. وقتى پیامبر(ص) با او دست داد، احساس کرد که دستان وى زبرو خشن است! نبىمکرّم(ص) سؤال کرد: چرا دستان تو این قدر خشن و زبر است؟ عرضه داشت: یا رسول اللّه! این خشونت و زبرى دستان من به خاطر کارکردن با بیل و طناب است تا مخارج خانوادهام را تأمین کنم. پیامبر(ص) دستان او را ب*و*سید و فرمود: این دستى است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد.(2)
وقتى ابعاد گوناگون شخصیتى همچون حضرت على(ع) را مورد مطالعه و بررسى قرار مىدهیم، مىبینیم که ایشان در عین حال که زاهدترین فرد زمان خود است، فعّالترین آنها نیز هست. شهید آیت اللّه مطهرى(ره) مىگوید: «شخصیت على(ع) شخصیّتى جامع الاضداد است. وقتى خلوت شب فرا مىرسد، هیچ عارفى به پاى او نمىرسد و روز که مىشود گویى این آدم آن آدم نیست. با اصحابش که مىنشیند چنان چهرهاش باز و خندان است که از جمله اوصافش این است که همیشه قیافهاش باز و شکفته است.»(3)
امام موسى بن جعفر(ع) به یکى از یارانش که کاسب و فروشنده بود، فرمود: «اغد الى عزّک؛(4) صبح زود به سوى عزّت و سربلندى خود بشتاب» منظور آن حضرت همان کسب و تجارت است عزّت انسان در سایه تلاش او در جهت تولید به دست مىآید.از این رو پیشوایان معصوم(ع) با تمام مشکلات و مسؤولیتهاى طاقت فرساى اجتماعى، سیاسى و فرهنگى در عرصه کار و تلاشهاى اقتصادى کوشا و فعّال بودند و در کنار کارگران و غلامان به کار و تولید مىپرداختند.
نکوهش افراد تنبل
بیکارى نه تنها ضربه اقتصادى به فرد و جامعه مىزند، بلکه ضرر و خطر بزرگتر آن متوجه آسیبهاى روحى و روانى فرد مىشود، زیرا انسان را از لحاظ حیثیّت و شخصیّت واقعى تنزّل مىدهد و او را از خوشبختى و سعادت محروم مىسازد.
در مکتب حیات بخش اسلام انسانى که صاحب حرفه است و از دست رنج خود مخارج خانوادهاش را تأمین مىکند، جایگاه والایى دارد: «انّ اللّه یحبّ المحترف الامین»(5) و بر عکس آن کسى که توان کارکردن دارد و مخارج خود را بر دیگرى تحمیل مىکند، ملعون خوانده مىشود.
رسول گرامى اسلام(ص) در گفتارى حکیمانه افراد تنبل را مورد نکوهش و سرزنش قرار داده و مىفرماید: «ملعونٌ ملعونٌ من القى کلّه على النّاس ملعونٌ ملعونٌ من ضیّع من یعول؛(6)ملعون است ملعون است! کسى که بار زندگى خود را به گر*دن مردم بیندازد. ملعون است ملعون است! کسى که خانوادهاش را در اثر ندادن نفقه ضایع و تباه کند.»
انجمن رمان نویسی
مکتب حیات بخش اسلام جهت نیل به اهداف مادى و معنوى، انسان را به تلاش مفید و سازنده ترغیب مىنماید و مىفرماید:
«و ان ل*ی*سی للانسان الّا ما سعى؛(1) انسان بدون کار و کوشش از چیزى بهرهاى نمىبرد.»
با نگاهى به سیره معصومین(ع) در مىیابیم که تلاش و پرداختن به فعالیتهاى اقتصادى از ب*ر*جستهترین ویژگىهاى آن بزرگواران(ع) است. آنان با این روش درس بزرگى و عزّت نفس به پیروان راستین خود آموختهاند. این نوشتار نگاهى کوتاه به جنبه کار و فعالیتهاى اقتصادى در زندگى پیشوایان معصوم(ع) دارد.
ارزش کار
کار و تلاش رمز بقاى یک جامعه است. در سیره پیشوایان معصوم(ع) فعالیّتهاى اقتصادى افراد ارزش بالایى دارد. آن بزرگواران کارگران و تولید کنندگان را بسیار تشویق مىکردند سیره عملى پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) این بوده است که بار زندگى خود را شخصاً به دوش مىکشیدند و هیچگاه براى تأمین ضروریات زندگى، خود را وابسته به دیگران نمىکردند، این امر بیانگر نوع نگرش آن برگزیدگان به دنیا و ر*اب*طه آن با آخرت است و بر اندیشههاى انحرافى زهد مآبانه که کار و تولید را با کمالات معنوى و مصالح اخروى در تضاد مىدانستند و یا افکار باطل ارباب مآبانه که کار را وظیفه افراد پست و پایین جامعه مىدانستند، خط بطلان مىکشد.
«انس بن مالک» مىگوید: هنگامى که رسول خدا(ص) از جنگ تبوک بر مىگشت، «سعد انصارى» - یکى از کارگران مدینه - به استقبال آن حضرت آمد. وقتى پیامبر(ص) با او دست داد، احساس کرد که دستان وى زبرو خشن است! نبىمکرّم(ص) سؤال کرد: چرا دستان تو این قدر خشن و زبر است؟ عرضه داشت: یا رسول اللّه! این خشونت و زبرى دستان من به خاطر کارکردن با بیل و طناب است تا مخارج خانوادهام را تأمین کنم. پیامبر(ص) دستان او را ب*و*سید و فرمود: این دستى است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد.(2)
وقتى ابعاد گوناگون شخصیتى همچون حضرت على(ع) را مورد مطالعه و بررسى قرار مىدهیم، مىبینیم که ایشان در عین حال که زاهدترین فرد زمان خود است، فعّالترین آنها نیز هست. شهید آیت اللّه مطهرى(ره) مىگوید: «شخصیت على(ع) شخصیّتى جامع الاضداد است. وقتى خلوت شب فرا مىرسد، هیچ عارفى به پاى او نمىرسد و روز که مىشود گویى این آدم آن آدم نیست. با اصحابش که مىنشیند چنان چهرهاش باز و خندان است که از جمله اوصافش این است که همیشه قیافهاش باز و شکفته است.»(3)
امام موسى بن جعفر(ع) به یکى از یارانش که کاسب و فروشنده بود، فرمود: «اغد الى عزّک؛(4) صبح زود به سوى عزّت و سربلندى خود بشتاب» منظور آن حضرت همان کسب و تجارت است عزّت انسان در سایه تلاش او در جهت تولید به دست مىآید.از این رو پیشوایان معصوم(ع) با تمام مشکلات و مسؤولیتهاى طاقت فرساى اجتماعى، سیاسى و فرهنگى در عرصه کار و تلاشهاى اقتصادى کوشا و فعّال بودند و در کنار کارگران و غلامان به کار و تولید مىپرداختند.
نکوهش افراد تنبل
بیکارى نه تنها ضربه اقتصادى به فرد و جامعه مىزند، بلکه ضرر و خطر بزرگتر آن متوجه آسیبهاى روحى و روانى فرد مىشود، زیرا انسان را از لحاظ حیثیّت و شخصیّت واقعى تنزّل مىدهد و او را از خوشبختى و سعادت محروم مىسازد.
در مکتب حیات بخش اسلام انسانى که صاحب حرفه است و از دست رنج خود مخارج خانوادهاش را تأمین مىکند، جایگاه والایى دارد: «انّ اللّه یحبّ المحترف الامین»(5) و بر عکس آن کسى که توان کارکردن دارد و مخارج خود را بر دیگرى تحمیل مىکند، ملعون خوانده مىشود.
رسول گرامى اسلام(ص) در گفتارى حکیمانه افراد تنبل را مورد نکوهش و سرزنش قرار داده و مىفرماید: «ملعونٌ ملعونٌ من القى کلّه على النّاس ملعونٌ ملعونٌ من ضیّع من یعول؛(6)ملعون است ملعون است! کسى که بار زندگى خود را به گر*دن مردم بیندازد. ملعون است ملعون است! کسى که خانوادهاش را در اثر ندادن نفقه ضایع و تباه کند.»
انجمن رمان نویسی